Avatar billede hells Nybegynder
19. februar 2008 - 12:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

mingw / windres / resources

Hej, C++-eksperter.

Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til at kompilere resource-filer ind i mit program. Jeg bruger MinGW i kommandoprompten, og at kompilere simple C++-filer volder ikke noget problem. Jeg har snuset mig frem til, at jeg skal bruge windres-kommandoen, men forsøger jeg det, får jeg fejlmeddelelsen "installation problem, cannot exec 'cc1'".

Jeg går ud fra, at det er fordi jeg mangler en eller flere filer. I MinGW/bin kan jeg godt finde windres.exe, men ikke nogen cc1.exe. Ved installation har jeg bare benyttet den installer, der ligger øverst på listen inde på sourceforge.net (http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=2435).
Så jeg håber på, at der er en her, der kan fortælle mig, hvad der skal gøres eller hvad der skal downloades.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2008 - 04:15 #1
Har du MinGW's bin dir i PATH ?

windres kører hos mig og cc1.exe ligger i MinGW's libexec\gcc\mingw32\n.n.n dir !
Avatar billede hells Nybegynder
20. februar 2008 - 09:02 #2
Ja, jeg har bin dir i path, men ellers ville jeg vel heller ikke kunne bruge kommandoen g++. Jeg har fundet ud af at cc1.exe ligger der hvor du beskriver den, men jeg får stadig samme fejlmelding. Faktisk får jeg samme melding, hvis jeg forsøger at kompilere min kode som C i stedet med gcc.
Avatar billede hells Nybegynder
22. februar 2008 - 10:22 #3
Kan det være, fordi der er et problem i Vista? Jeg synes jeg har læst noget om problemer mellem Vista og GCC.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2008 - 01:02 #4
Det kan ikke udelukkes.

Men MinGW kræver ikke noget særligt, så det burde kunne bringes til at virke også
på Vista.

Men situationen er altså at g++ kommandoen virker men at gcc kommandoen ikke virker ?
Avatar billede hells Nybegynder
24. februar 2008 - 15:57 #5
Jep, det er situationen.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2008 - 18:32 #6
Er der nogen forskel på security info for cc1.exe og cc1plus.exe ?
Avatar billede hells Nybegynder
24. februar 2008 - 19:39 #7
Nej, det er der ikke, men nu har jeg også fundet en løsning. Der var en, der havde samme problem - http://www.kspace.in/blog/2007/11/24/dev-c-on-vista/ - og det hjalp at gøre ligesådan, nemlig at inkludere libexec\gcc\mingw32\n.n.n i PATH.

Men tak for hjælpen.
Avatar billede hells Nybegynder
24. februar 2008 - 19:42 #8
Faktisk, så var det ikke alligevel det, der var løsningen. Det var nok snarere det, at jeg lige har geninstalleret til nyeste version.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2008 - 19:59 #9
Eller måske bare geninstalleret.