Avatar billede southfarm Praktikant
19. februar 2008 - 20:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SUM af forskellige områder

Lidt svært at give denne en titel... men problemet er som følger:

Jeg har en pivottabel med en liste over salg til kunder i faldende orden. I toppen har jeg mulighed for at vælge hvilken sælgers kunder jeg vi se på. Hver sælger har forskellige antal kunder. Jeg skal nu have summen af salget til de 50% bedste kunderen, efterhånden som jeg vælger en ny sælger. Men da antallet varriere pr sælger er der forskel på hvor mange rækker som skal indgå i formlen...

Jeg har rodet med diverse funktioner jeg har klaret at finde frem til hvilken celle formlen skal gå til og får den ud i en celle via funktionen ADDRESS, men denne kan ikke indgå i en SUM funktion...

Nogen forslag?
Avatar billede southfarm Praktikant
19. februar 2008 - 20:08 #1
Kan jeg evt. løse det direkte i pivoten???
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 21:10 #2
Hvis du har fundet celleadressen kan du prøve noget ala dette.
=SUM(INDIREKTE("A1:"&ADRESSE(1;1)))

På engelsk
=sum(indirect("A1:"&adress()))
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 21:11 #3
adresse(1,1) erstattes af din egen adresse formel
Avatar billede southfarm Praktikant
19. februar 2008 - 21:56 #4
Det virker! Super - Send et svar så er der point...
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 21:59 #5
Ok :-) Bare af nysgerrighed, hvordan har du fundet cellen som sammentællingen skulle gå til ?
Avatar billede southfarm Praktikant
19. februar 2008 - 22:03 #6
Jeg tæller antallet av rækker med tall i tabelle med COUNTA funktionen og dividere så med 2 for at få halvdelen af antall linier jeg skal ned. Tabellen starter i række 5, så jeg ligger 5 til det tal og bruger da ADDRESS til at celle adressen
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 22:06 #7
Klart, du sorterer jo faldende og sådan skal den jo så skæres. Godt du fik det løst.
Avatar billede monibabe Nybegynder
19. februar 2008 - 23:02 #8
Hey
Er der nogen der kan hjælpe, jeg sidder med en formel som jeg ikke kan få til at virke, der er sådan her: =SUM(C7*5,4), formlen virker når bare jeg ikke bruger komma i den, men jeg skal altså bruge et komma, nogle forslag?

K. Monica