Avatar billede tomdane Nybegynder
14. marts 2008 - 13:33 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Klone harddisk med flere partitioner

Hej

Jeg skal have lavet et image af en pc, som jeg skal have kopieret til 20 maskiner. Jeg har købt Norton Ghost 12, som jeg ikke finder specielt nem at have med at gøre.

Jeg har opdelt harddisken i 2 partitioner - 1 til XP og 1 til data. Hvordan får jeg Ghost til at kopiere begge partitioner over på en USB harddisk, og hvordan får jeg installeret begge partitioner på den nye slave klon?

Mvh, Thomas
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 14:24 #1
Avatar billede off-line Nybegynder
14. marts 2008 - 15:21 #2
Men uanset hvad du vælger at bruge, så tag endelig backup af de data du vil hade
at miste. Jeg ved i alt fald, at både Ghost, Acronis og Partition magic af og
til fejler.
Avatar billede justrace Novice
14. marts 2008 - 20:27 #3
Paragon Drive Backup. Den laver en nøjagtig klon af din hd, med den samme procentvise partitionsindeling, hvilket vil sige at du ikke behøver at have samme størrelse som kildedisken.

Har brugt det mange gange, uden en enste fejl.

Mener det program kan downloades i en fuld funktionsdygtig trial version, i modsætning til deres andre produkter.

http://download.paragon-software.com/demo/pdb_tr.exe
Avatar billede tomdane Nybegynder
17. marts 2008 - 10:27 #4
just, er det "drive copy" eller "partition manager" eller "drive backup"?
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 10:59 #5
Drive backup, de andre kan kun køre virtual mode i trial versionerne. :)

Se her:http://www.paragon-software.com/downloads/demo.html
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 11:52 #6
Der er jo også denne her, som kan det hele. Den koster kun 10$ mere (under 50kr.)
http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 11:54 #7
Jo, men den er begrænset i trial-mode. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 12:26 #8
justrace - Nå ok, det så jeg ikke efter, tænkte bare på bedste køb:)
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 12:58 #9
Nu har jeg licens til drive copy og partition manager, men har også overvejet den sidste, for den har et par funktioner som man ikke får i de to andre.

Og det er jo nu hvor dollaren er næsten gratis der skal handles. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 13:09 #10
Ja dollaren er vis nede på omkring 4,79kr, men den er vist ikke på vej op.
Hvad er det for funktioner du vil have?
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 13:13 #11
Defrag f.eks, den er rigtig grundig.
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 13:15 #12
4,739 helt præcist. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 13:31 #13
Nu har jeg installeret Harddisk manager suite 2008, men når jeg trykker på
defragt får jeg denne mærkelige besked:
ARE YOU SURE TO CARRY OUT DEFRAGMENTATION

A hardware malfunction, power outage or an operating system failure during defragmentation might lead to the data loss. Thus it would be better if you make a backup of your data before carrying out the operation.
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 14:00 #14
Jeg har kørt den, uden problemer. Men hvis du kigger den lidt efter i sømmene, så må der ikke være nogle igangværende ting. Den gør det at den rebooter, og starter en defrag for alt andet starter op. Måske der ...
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 14:20 #15
Ok, den stoppede midt i defragmentering , efter reboot, og skev, der var lost closter,
og at jeg skulle køre chkdsk. Så det er jeg igang med, og så får vi se.
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 14:30 #16
Så bliver det spændende om den har ødelagt noget, fremskyndt en destruktiv adfard af din XP, eller det var en fornuftig beslutning at køre programmet. ))
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 15:12 #17
Tja den har ikke ødelagt noget, men den kører forkert. Efter chkdsk kørte den
næsten helt igennem. Dvs. den stoppede efter 22 min. hvor der manglede 13 sek.
og frøs. Hverken esc eller ctrl-c virkede.  Så jeg genstartede bare, og det gik
godt nok. Jeg kan ikke umiddelbart se, om det er blevet bedre. Men der er også
noget andet underligt, den kan kun se min ene harddisk. Så vi har helt forskellig
erfaring med programmet.
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 15:28 #18
Det lyder mærkeligt. Nu bruger jeg både XP og Vista, på 6 forskellige bærbare, og der er aldrig dukket noget op. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 15:55 #19
Jeg har ingen ide om, hvad det skyldes. Kører med XP pro på Asus.
Nå jeg har heldigvis bare "lånt" den på nettet, så pyt:)
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 16:18 #20
Send dem en mail, det ville jo være rart for andre hvis du ku' være skyld i en fejlretning i deres produkt. :)

Omvendt ville det vel også være rart for dig selv hvis der nu er noget galt med din pc som du bare ikke har oplevet, endnu.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 16:21 #21
I betragtning af, at jeg har "lånt" programmet på nettet, tror jeg ikke, at
firmaet bliver spor glade for mig. Min PC kører udmærket*G*
Avatar billede justrace Novice
17. marts 2008 - 16:43 #22
Er det ikke en trial fra deres egen hjemmeside? Hvis det er tilfældet ku' det jo være problemet. :?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. marts 2008 - 17:02 #23
Næ det er en jeg har "lånt" på nettet, af en som ikke har ret til at "låne" ud.
Det er en professionel, som kan installeres uden kode eller patch. Den rene vare.
Jeg har testet den for snavs, men der er intet. Det er simpelhen en firma version,
som en eller anden har lagt på nettet. Jeg formoder, det er en, som har taget en
kopi på sin arbejdsplads?
Avatar billede tomdane Nybegynder
26. marts 2008 - 15:51 #24
hmmm, da jeg ser mit spørgsmål er blevet highjacket, blander jeg mig lige ;-)

* Når man bruger drive backup i trial mode, holder klonen så op med at
  virke efter 30 dage?
* Kan man blot kopiere over i en kørerende windows, eller skal jeg starte op
  på en hjemmelavet boot-CD?
* Skal der nogen fixfaxerier til for at lave den klonede computer bootable
  den nye, friske klon altså)?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. marts 2008 - 16:15 #25
Man kan ikke med et Image lve partitioner på en anden HD. Hvis du vil det er
metoden en anden, og lidt besværlig.
Man laver sinpelhen en clon. Men det kræver, at den HD man vil klone, er tilsluttet
den samme computer, som den HD man vil klone fra. Man er altså nød til, at sætte
samtlige harddiske til som slave, en efter en, men så får man også en rigtig klon,
som selvfølgelig er boottabel.
Og undskyld vores spam.
Avatar billede justrace Novice
26. marts 2008 - 17:38 #26
Programmet holder op med at virke efter 30 dage, ikke harddisken. :)

?

Den klonede kræver ikke yderligere. Tænd og den kører som om intet var hændt.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 19:41 #27
Vedr 26/03-2008 16:15:11 Du bør måske nævne at det kun gælder for visse programmer, mit forslag kræver ikke en sådan procedure
Avatar billede off-line Nybegynder
26. marts 2008 - 20:21 #28
Min kommentar går udelukkende på, at spørgeren vil bruge Ghost.Jeg har aldrig prøvet, at lave en partition med Insert, og kan derfor slet ikke udtale mig om den.
Men hvis spørgeren har lyst til at at prøve, så følger jeg da spændt med på sidelinien. Så kan jeg jo også få lært noget mere. Jeg har faktisk selv brændt en
Insert, men har aldrig fået prøvet noget af.
Avatar billede tomdane Nybegynder
27. marts 2008 - 12:50 #29
NP, det var med glimt i øjet. Jeg var nu mest interesseret i paragon drive backup, som jeg har tænkt mig at forsøge med. Men jeg vil ikke pille harddisken ud - det er en bærbar og de er så besvværlige. Jeg havde tænkt mig at lægge det image over på en USB-harddisk eller netværksdrev.

Jeg skal klone en original-pc til 20 standard-PC'er, så det booter uden videre, og jeg skal blot vide hvordan jeg gør det bedst muligt med paragon drive backup. Så jeg venter ivrigt et svar fra just ,-)
Avatar billede tomdane Nybegynder
31. marts 2008 - 08:35 #30
Efter at have klonet en maskine med paragon drive backup, kan jeg kun anbefale dette. Det var intuitivt at gå til, og gav ingen problemer ud over en HDD I/O error, som en "ignore" afhjalp.

Just: Kan man godt tillade sig at oprette en "original" klon-partition på f.eks. 10 GB på en USB-hdd, og så skalere den op ved installation på en frisk PC? Jeg spørger fordi en standard PC for mig fylder 10 GB, men en harddisk er på 80 GB, og jeg har ikke lyst til at fylde min USB-harddisk med tom plads (jeg skal lave 6 forskellige images i alt, og vil hellere nøjes med at lave 6*10 GB i stedet for 6 * 80 GB).

Og hvilken en af de andre pakker skal man købe for at få det bedste tilbud? Jeg er mest interesseret i drive backup, men kan da lige så godt tage de øvrige funktionaliteter med også.
Avatar billede tomdane Nybegynder
02. december 2008 - 08:26 #31
Lige en opfølger: Paragon Hard Disk Manager 2008 er suverænt bedre end Norton Ghost. Den er intuitiv og nem at arbejde med og har alt man kan ønske sig. Jeg har nu brugt den i et halvt år og er fuldt tilfreds. Det må nærmest være det bedste stykke software jeg nogen sinde har arbejdet med.
Avatar billede off-line Nybegynder
02. december 2008 - 13:06 #32
Det var jo justrace, som anbefalede dig Paragon. Skal han så ikke have point?