Avatar billede canzer Nybegynder
17. marts 2008 - 19:38 Der er 3 kommentarer

Program til at overvåge linux brugeres båndbredde

Hej

Jeg søger et program til at overvåge den trafik de forskellige brugere på min linux server har. Primært er det hvilke brugere der har hvor meget trafik. Ikke nødvendigvis hvortil - dette vil dog være et plus.

Jeg har kigget lidt rundt men synes ikke jeg kan finde noget der kan tage det på bruger niveau...

Gerne et forholdsvist simpelt program om muligt (mine evner i linux er stadig ret begrænsede :))
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. marts 2008 - 08:09 #1
Prøv at kigge på jnettop.
Har også et andet på tungen, men kan sateme ikke huske navnet nu.

Om det lige kan det du søger ved jeg ikke.
Avatar billede janpo Nybegynder
18. marts 2008 - 16:45 #2
Prøv iptraf
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:17 #3
Nei iptraf kan ikke brukes til det, den kan ikke holde styr på brukerkontoer, og heller ikke båndbredde (men linjeaktivitet) tror jeg.

Den "evige sannehet" gjennom mange år det har vært at det ikke har vært noe open source program som kan holde styr på båndbredde og brukerkontoer. (Men mener dog at jeg i den senere tid så et spørsmål her på eksperten som kom opp med en slik gateway løsning, men jeg har ikke vært i stand til å finne dette spørsmålet igjen. Noen som kan huske dette ? Tror det hadde noe med en trådløs gateway å gjøre ..)

Ellers .. hvis det er mulig i stedet å logge trafikken ikke pr brukerkonto, men pr bruker ip, da vil det vel åpne seg en del muligheter. Vil dette kunne være en løsning som kan brukes ?