Avatar billede loonz Nybegynder
21. marts 2008 - 14:46 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Ang. garanti på hardware

Hej!
Min Macbook døde forleden helt spontant mens jeg arbejdede på den. En medarbejder fra Humac har - ligesom jeg - konstateret at harddisken er helt død. Dette er sket 13 måneder efter købsdato, og er således ikke dækket af Apples 1 års garanti. Men skal jeg bare acceptere dette og betale reparationsomkostninger? Jeg skal ganske vist selv bevise, at fejlen var til stede ved købet, hvis jeg skal få medhold ifølge Købeloven, men omvendt skyldes fejlen jo heller ikke min behandling af computeren, da den ikke er blevet udsat for nogen former for mishandling.
Hvad har folk af erfaring mht. til dette? Har jeg nogen som helst mulighed for at slippe for at betale reparation selv? Jeg er studerende, og er svagt bekendt med begrebet "fri proces", men meget mere ved jeg ikke.

Jeg har kigget rundt på diverse fora, og jeg er bestemt ikke den eneste der har oplevet, at harddisken er stået af helt spontant.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
21. marts 2008 - 14:58 #1
Du har stadig 2 års reklamationsret iflg. købeloven.
Avatar billede venturer Nybegynder
21. marts 2008 - 15:08 #2
Du skal snakke med den butik hvor du har købt maskinen. Hvis fejlen er opstået "uden grund" så skal butikken sørge for at lave den for dig uden beregning i 2 år efter købet (dog står du selv for transportudgifterne TIL der hvor den skal afleveres). Dette gælder for alt hardware købt i danmark. Ingen undtagelser.
Hvis du VED det kun er harddisken der er gået, så kan du jo prøve at pille den ud af maskinen. Hvis dén kommer fra en af de almindelige producenter (f.eks. Seagate), så er der typisk 3 års garanti fra fabrikkens side. De vil så bytte HD'en kvit og frit, hvis du bare selve betaler for fragten TIL fabrikken (typisk 1-200,-). Det er dog vigtig du lige læser på deres hjemmeside hvordan man gør det rent praktisk.
Avatar billede loonz Nybegynder
21. marts 2008 - 15:35 #3
Tak for jeres svar, de 2 års reklamationsret var jeg bekendt med, men jeg skal vel stadig selv bevise "min uskyld"?

Har nu kigget på hvordan harddisken i en Macbook udskiftes, og det er jo unægteligt rimelig simpelt. Vil lige finde ud af hvilket fabrikat den er af, og undersøge om fabrikanten dækker, som venturer beskriver. Vender tilbage :)
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
21. marts 2008 - 15:44 #4
Nej, det er butikken der bærer bevisbyrden - de skal bevise at den er blevet behandlet forkert.
Avatar billede loonz Nybegynder
21. marts 2008 - 17:33 #5
Ok, tak :)

Jeg vil enten forsøge at udskifte min harddisk for egen regning (dvs. en ny), eller få fabrikanten til at erstatte den. Uanset hvad, så skal jeg lige have min macbook tilbage fra værkstedet, så jeg vil tidligst imorgen vide hvilken harddisk der sidder i...
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2008 - 18:04 #6
Det er vist et generelt problem med den generation Macbooks drev. Det er heller ikke første gang jeg hører om det (eller har set det.) Humac burde være meget meget mere imødekommende, for på denne måde får de så meget bad karma at det er løgn.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
22. marts 2008 - 18:10 #7
Hvis du selv åbner maskinen, så er det ihvertfald slut med dine muligheder for dækning fra butikkens side - også for eventuelle andre fejl, der måtte opstå inden den bliver to år, bare så du ved det, det kan jo også være noget andet, der er galt.

Man må ikke stille forbrugeren ringere end dansk rets regler, dvs. de et års garanti er en udvidelse af forbrugerens alm. rettighed, der er den alm. formodningsregel, der gælder det første halve år, hvorefter det er butikken, der skal bevise, at fejlen ikke var der oprindeligt. Efter den tid er det forbrugeren, der skal løfte bevisbyrden for, at fejlen var der oprindeligt.

Men det skulle vel ikke være det store problem, hvis du får lidt hjælp med henvisninger til links til andre steder, hvor andres tilsvarende problemer er beskrevet.

Hvis du vil køre med det, kunne en løsning være, at få den lavet og få delene udleveret og aftale med forretningen, at sagen indbringes for forbrugerklagenævnet for afgørelse efterfølgende, mod at du betaler pengene i første omgang.
Avatar billede loonz Nybegynder
03. april 2008 - 14:46 #8
Hej,
Undskyld det sene svar. Jeg besluttede mig for at købe en ny harddisk, og det fungerede uden problemer at sætte den i. Jeg kan oplyse, at den harddisk, der døde var en Fujitsu - mens det lader til at de fleste hvis harddisk crasher i deres macbook er en Seagate.

Hvis I alle 4 vil lægge et svar, vil jeg tildele points hurtigst muligt.
Avatar billede egonspock Seniormester
03. april 2008 - 17:43 #9
Det er i det mindste rart at det er så nemt at skifte drev, men surt nok. Men bad bad Karma til Humac.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
03. april 2008 - 18:31 #10
Ok, det er da en godt ting, at du fik den igang igen om ikke andet og det kan da være at den kører nu og det næste lange stykke tid, men hvilket mærke harddisk købte du så?
Avatar billede loonz Nybegynder
07. april 2008 - 15:16 #11
Det blev en Samsung Spinpoint (kan ikke huske modellen lige pt.) på 250 GB til lidt over 500kr. Afventer stadig, at j jorgensen og venturer lægger et svar.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
07. april 2008 - 15:26 #12
There you go - og godt det kom til at virke til sidst.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
15. april 2008 - 11:11 #13
Ok ha det godt allesammen.