Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2008 - 17:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente næstnyeste og tredjenyeste post

Jeg kender til kommandoen top 1 * from .. Men hvordan får jeg den næstnyeste post frem? Og den tredjenyeste?

På forhånd tak.
Avatar billede keysersoze Guru
01. april 2008 - 17:21 #1
select top 2 * from tabel where id not in (select top 1 id from tabel)
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2008 - 17:26 #2
Altså:

strSQL = "SELECT TOP 2 * FROM nyheder WHERE type = '2' AND id NOT IN (SELECT TOP 1 id FROM nyheder) ORDER BY dato DESC"
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2008 - 17:47 #3
Og for at få den tredje-nyeste ?

strSQL = "SELECT TOP 3 * FROM nyheder WHERE type = '1' AND id NOT IN (SELECT TOP 2 id FROM nyheder) ORDER BY dato DESC"

Begge sætninger giver mig samme post :S
Avatar billede keysersoze Guru
01. april 2008 - 17:58 #4
sortering, where osv skal følge begge selects - fx

strSQL = "SELECT TOP 2 * FROM nyheder WHERE type = 2 AND id NOT IN (SELECT TOP 1 id FROM nyheder WHERE type = 2 ORDER BY dato DESC) ORDER BY dato DESC"
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2008 - 23:06 #5
Jeg får følgende fejl:
Microsoft JET Database Engine error '80040e07'

Data type mismatch in criteria expression.

Default.asp, line 70

Min kode ser ud som følger:

<%
                                                Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
                                                Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
                                                strDSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("-----------.mdb")
                                                Conn.Open strDSN

                                                strSQL = "SELECT TOP 2 * FROM nyheder WHERE type = 1 AND id NOT IN (SELECT TOP 1 id FROM nyheder WHERE type = 2 ORDER BY dato DESC) ORDER BY dato DESC"

                                                Set rs = Conn.Execute(strSQL)
                                                If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
                                                    Do While Not rs.EOF
                                                    strId = rs("id")
                                                    strOverskrift = rs("overskrift")
                                                    strLilleBillede = rs("lille_billede")
                                                    strStortBillede = rs("stort_billede")
                                                    strIndhold = rs("indhold")
                                                    strForfatter = rs("forfatter")
                                                    strDato = rs("dato")
                                                    rs.MoveNext
                                                    Loop
                                                Else
                                                    Response.Write "Der findes ingen gamle topnyheder"
                                                End If

                                                rs.Close

                                                Conn.Close
                                                set rs = Nothing
                                                set Close = nothing
                                                set Conn = nothing

                                                Indhold_trim = Left(strIndhold,120)
                                            %>

Hvor Set rs = Conn.Execute(strSQL) er linie 70
Avatar billede keysersoze Guru
01. april 2008 - 23:35 #6
strSQL = "SELECT TOP 2 * FROM nyheder WHERE type = '1' AND id NOT IN (SELECT TOP 1 id FROM nyheder WHERE type = '2' ORDER BY dato DESC) ORDER BY dato DESC"

Er type ikke et tal?
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2008 - 23:46 #7
Det kan du selvfølgelig have ret i :) Nu virker det... tusind tak.
Opret lige et svar.
Avatar billede keysersoze Guru
02. april 2008 - 17:56 #8
svar :)
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2008 - 12:57 #9
lukketid?