Avatar billede eckhardt Nybegynder
04. april 2008 - 15:15 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

klon af 200gb hd med win 2k3 install

hej

nu skal jeg igen formater min 200 gb hd med windows 2k3 installeret

denne gang vil jeg gerne lave en klon af den så jeg bare kan smide den ind igen næste gang så de fleste opdateringer er med

hvordan gøre jeg dette nemmeste ?
har mulighed for at brænde dvd men jeg kan vel ikke få 200gb ned på sådan en
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 15:51 #1
Du laver et image af dit færdig opsatte system og det bør ikke fylde mere end 4,7 gb
Avatar billede eckhardt Nybegynder
04. april 2008 - 17:09 #2
oki men er det et bestemt program som er bedst ?
Avatar billede justme Nybegynder
04. april 2008 - 17:23 #3
Acronis® True Image EchoTM Server for Windows: http://www.acronis.com/enterprise/products/ATISWin/

Jeg har ikke selv brugt dette program på serversiden, men brugt flere af deres programmer på klientsiden (med god erfaring). "Dyrt" men godt...
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 17:41 #4
Jeg har købt http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
jeg syntes ikke 300.00 er dyrt

Jeg kloner min HD på en extra HD
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 17:53 #5
Jeg bruger altid INSERT www.helgec.dk/insert.iso det er gratis og stabilt - du kan læse mere INSERT på www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede eckhardt Nybegynder
04. april 2008 - 18:09 #6
ok vil prøve i morgen tak
Avatar billede eckhardt Nybegynder
05. april 2008 - 17:57 #7
helgec

nu har jeg prøvet at par gange med din livecd
og skrevet dd if=/dev/hda1 of=/dev/sda1 conv=notrunc,noerror

så melder den fejl på notrunc

så har jeg prøvet
dd if=/dev/hda1 of=/dev/sda1 conv=noerror

men så skere der intet få heller ikke de der røde tegn på næste linge igen
er det fordi den arbejder eller ??
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2008 - 18:27 #8
Tja!!!! det vil jeg tro
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2008 - 18:35 #9
Men det er jo noget roderi du er igang med - du er ved at klone 1. partition af kildedisken til 1. partition af destinationsdisken og så har du glemt bs=4096
Du bør taste kontrol + C for at afbryde og indtaste den korrekte kommando
Avatar billede eckhardt Nybegynder
05. april 2008 - 20:18 #10
hmm er det ikke muligt du kan give mig en kommando som jeg skal bruge
når jeg har en ide ntfs og en sata disk
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 07:24 #11
Partition til partition, ved 1. partition klones MBR også

dd if=/dev/hda1 of=/dev/sda1 bs=4096 conv=notrunc,noerror

Hele IDE disk til SATA disk

dd if=/dev/hda of=/dev/sda conv=notrunc,noerror

Partition til imagefile, spørg igen
Avatar billede eckhardt Nybegynder
06. april 2008 - 09:16 #12
ja det er nu partition til imagefile

imagefile skal bare helst lande på min sata disk

hvis du smider det som svar kan du få point

-- TAK
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 09:57 #13
Vil det sige at filen må fylde det samme som din nuværende partition??
Avatar billede eckhardt Nybegynder
06. april 2008 - 10:00 #14
min nu værende partition på hele diske altså 200 gb men der  bliver vel kun brugt 15gb eller noget

hvis det kan lade sig gøre at få den ned på 4gb eller dele den så man kan brænde den på flere dvder ville det være dejligt så jeg ikke skal bruge en af mine diske som backup
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 10:02 #15
Hvis ja, opret en mappe på destinations partitionen (vi kalæder den test)

dd if=/dev/hda1 of=/den/sda1/test/system_image.image bs=4096 conv=notrunc,noerror
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 10:02 #16
Glem sidste indlæg
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 10:03 #17
"men der  bliver vel kun brugt 15gb eller noget "  Nu må du lige forklare dig lidt nærmere
Avatar billede eckhardt Nybegynder
06. april 2008 - 10:06 #18
ja der er kun installert win2k3 og diverse programmer

så alt i alt er der måske 10 - 15 gb data på disken eller mindre
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 10:17 #19
Ja men det kan da ikke krympes til 4,7 Gb. Der er forskellige muligheder, jeg bruger normalt denne.
Opret en partition på 4,5 Gb. Installer operativsystem, indsæt alle paaword og koder som du ved du skal bruge, slet sidefilen, installer yderlige programmer fra den vigtige ende indtil du har brugt din plads. Lav så en imagefil som du kan gemme på en DVD, med "gparted" som også ligger på INSERT trækker du nu din partition ud til den ønskede størrelse og indsætter sidefilen igen.
Når skidtet engang går ned og kræver nyinstallation -> formater din partition -> indlæs INSERT (to ram) sæt din DVD i drevet indlæs din imagefil og så kører skidtet igen.
Jeg er ikke ved computeren de næste par timer, så tænk over det imens
Avatar billede eckhardt Nybegynder
06. april 2008 - 10:26 #20
jeg er ikke helt sikker på jeg forstå hvad du mener med sidefilen ?
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 17:00 #21
"jeg er ikke helt sikker på jeg forstå hvad du mener med sidefilen ?" Sidefil = Pagefil = Swapfil
Avatar billede eckhardt Nybegynder
07. april 2008 - 08:35 #22
Nåå nu har jeg fået lavet en backup

tak for hjælpen..
Avatar billede eckhardt Nybegynder
07. maj 2008 - 16:24 #23
helgec smider du ikke et svar så vi kan få lukke denne ?