Avatar billede dmcn Praktikant
09. april 2008 - 15:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forklaring på univariat og multivariat

Min kæreste er, i forbindelse med en opgave på medicinstudiet, stødt på betegnelserne "univariat" og "multivariat" i forbindelse med logistisk regressionsanalyse. Den relevante tabel i opgaven kan ses her:
http://mcnally.dk/temp/uni_multivariat.png

Er nogen i stand til at komme med en forklaring på betegnelserne - med egne ord? :) Alt vi har kunnet google os til har været upræcist, alt for komplekst, selvmodsigende eller lignende. Derfor godtages links fra Google heller ikke som svar. ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2008 - 17:20 #1
univariat:
  y = f(x)

multivariat:
  y = f(x1,...,xn)

eller hvis vi antager linear

univariat:
  y = a*x+b

multivariat:
  y = a1*x1+...+an*xn+b
Avatar billede dmcn Praktikant
09. april 2008 - 19:26 #2
arne_v: Fornemt, tusind tak! Det var også sådan min kæreste havde forstået det - det forvirrer os dog, at der kun optræder én markør under multivariat, mens der optræder flere under univariat. Har du et bud på det?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2008 - 04:44 #3
Flere under univariat er der ikke noget mystisk i.

Man kan godt lave flere univariate regressioner.

y=f1(x1)
y=f2(x2)
y=f3(x3)

Jeg kan ikke gennemskue den multivariate fordi jeg ikke ved hvad de forskellige symboler
står for.
Avatar billede dmcn Praktikant
10. april 2008 - 19:13 #4
Tusind tak, det lykkedes at få skrevet noget fornuftigt. Læg et svar. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2008 - 19:34 #5
kommer her