Avatar billede janusmillard Novice
05. maj 2008 - 22:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering ud fra værdier fra flere celler

Hej

Er det muligt, at få en celle til at skifte farve på baggrund af værdierne i flere celler?

Fx:
Hvis A1 = <et eller andet> skal B1 være rød.
Hvis A2 = <et eller andet> skal B1 være gul.
Hvis A3 = <et eller andet> skal B1 være grøn.

Janus
Avatar billede be_nice Juniormester
05. maj 2008 - 22:18 #1
Du kan bruge funktionen "Betinget formatering" - denne kan håndtere op til 3 betingelser, hvilket kan dække det du beskriver ovenfor.
Funktionen findes under menuen "Formater".
Sig til hvis du får brug for mere hjælp.
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
05. maj 2008 - 22:25 #2
Vær opmærksom på at hvis flere betingelser i dine betingede formateringer er opfyldt, så vil betingelserne blive valideret med 1 som første prioritet osv.
Det vil i praksis sige at hvis 2-3 betingelser er opfyldt, vil du "kun" få vist farven valgt ud fra den første betingelse der er opfyldt!
/Be_Nice
Avatar billede janusmillard Novice
06. maj 2008 - 12:43 #3
Hej

Hvordan skal formlen helt præcist formuleres?

Jeg kan godt få den til at reagere på tal, men ikke på tekst.
Avatar billede be_nice Juniormester
06. maj 2008 - 12:56 #4
F.eks.:
A1 = A
A2 = B
A3 = C
Stil dig i felt B1 og vælg betinget formatering og i 1. betingelse vælger du "Formlen er" og i formelfeltet skriver du =$A$1="A" og efterfølgende vælger du format etc.
Husk at evt. tekst i felter skal angives i formlen med "" omkring.
Sig til hvis det driller.
/Be_Nice
Avatar billede janusmillard Novice
06. maj 2008 - 13:36 #5
Men hvad hvis den skal reagere på BÅDE tal OG tekst?

Jeg skal vel bruge en form for jokertegn?
Avatar billede be_nice Juniormester
06. maj 2008 - 15:10 #6
Kan du give en mere specifik beskrivelse af hvad du skal have vurderet betingelserne ud fra - så bliver det nok lidt nemmere at give et bud på en løsning.
/Be_Nice
Avatar billede janusmillard Novice
06. maj 2008 - 15:48 #7
Jeg kan da prøve:

Hvis A1 indeholder et eller andet (tal, bogstaver, tegn, hvad som helst) skal B1 være rød
Hvis A2 indeholder et eller andet (tal, bogstaver, tegn, hvad som helst) skal B1 være rul
Hvis A3 indeholder et eller andet (tal, bogstaver, tegn, hvad som helst) skal B1 være grøn

B2 skal altså reagere på en indtastning i A1, A2 eller A3 og ændre sin baggrundsfarve.

Jeg har prøvet at skrive formlen =$A$1=1 men så reagere den jo kun på et et-tal.
=$A$1="A" reagere på et A.
Så har jeg prøvet med jokertegn ? og *, men så reagere den kun på netop ? og *.

Formlen skal vel være noget i stil med =$A$1=<et eller andet>?
Avatar billede be_nice Juniormester
06. maj 2008 - 20:29 #8
Et opklarende spørgsmål:
Er der tale om at der kun kan stå data i enten A1, A2 eller A3 - og skal B1 ændre farve ud fra dette?
Hvis dette er korrekt kan du bruge flg. betingelser:
1) "Formlen er" =$A$1<>"" - angiv rød som cellefarve
2) "Formlen er" =$A$2<>"" - angiv gul som cellefarve
3) "Formlen er" =$A$3<>"" - angiv grøn som cellefarve
Som skrevet tidligere i denne tråd, så validerer Excel fra toppen af betingelserne - så det vil sige at hvis du har data i f.eks. A1 og A3, vil farven i B1 være rød!
/Be_Nice
Avatar billede janusmillard Novice
07. maj 2008 - 00:04 #9
Tak for et godt svar!!

Det var præcis hvad jeg havde brug for.
Avatar billede be_nice Juniormester
07. maj 2008 - 05:45 #10
Det var godt at vi fandt den rigtige løsning - tak for point når du kommer så langt.
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
10. maj 2008 - 09:49 #11
Husker du lige at lukke spørgsmålet?
/Be_Nice