Avatar billede mbe78 Nybegynder
03. juni 2008 - 08:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Der er en fejl i mit Lopslag -

Hej,

Jeg har to ark i samme projektmappe. Jeg har brug for at tjekke i kolonne B i det ene ark og hente info fra en celle i ark nr 2.

Jeg har lavet følgende formel =LOPSLAG(B2;'min quan'!A:D;4) men den giver mig fejlen #I/T

Kan nogen hjælpe?

Pft
Malene
Avatar billede mugs Novice
03. juni 2008 - 08:28 #1
Fea hjælpen:

Rette fejlen #I/T
Opstår, når en værdi ikke er tilgængelig for en funktion eller en formel.

Klik på den celle, der indeholder fejlen, klik på den knap, der vises , og klik derefter på Spor fejl, hvis det vises.
Gennemse de mulige årsager og løsninger.
Mulige årsager og løsninger
Der er manglende data og #I/T eller IT() er indtastet i stedet

Erstatte #I/T med nye data.

Bemærk!  Du kan indtaste #I/T i de celler, hvor der endnu ikke er tilgængelige data. Formler, som refererer til de pågældende celler, returnerer fejlværdien #I/T i stedet for at prøve at beregne en værdi.

Der angives en forkert værdi for opslagsværdien argument i regnearksfunktionerne VOPSLAG, SLÅ.OP, SAMMENLIGN eller LOPSLAG

Sørg for at opslagsværdien argument er en korrekt værdi, f.eks. en værdi eller en cellereference, og ikke en områdereference.
Bruge regnearksfunktionerne LOPSLAG, VOPSLAG eller SAMMENLIGN til at lokalisere en værdi i en usorteret tabel

Som standard skal alle funktioner, f.eks. opslagsoplysninger i tabeller, være sorteret i stigende rækkefølge. Men regnearksfunktionerne VOPSLAG og LOPSLAG indeholder områdeopslaget argument som fortæller funktionen, at den skal finde en identisk post, selvom tabellen ikke er sorteret. Hvis du vil finde en identisk post, skal du indstille argumentet områdeopslag til FALSK.
Regnearksfunktionen SAMMENLIGN indeholder argumentet sammenligningstype, der angiver den rækkefølge, listen skal sorteres i for at finde det søgte. Hvis denne funktion ikke kan finde det søgte, kan du forsøge at ændre argumentet sammenligningstype. Hvis du vil finde en identisk post, skal du sætte sammenligningstypens argument til 0.

Der benyttes et argument i matrixformel, der ikke indeholder samme antal rækker eller kolonner som det område, der indeholder matrixformlen

Hvis matrixformlen er indtastet i flere celler, skal du sørge for, at de områder, som formlen refererer til, indeholder samme antal rækker og kolonner eller indtaste matrixformlen i færre celler. Hvis matrixformlen f.eks. er indtastet i et område, som indeholder 15 rækker (C1:C15), og formlen refererer til et område, der indeholder 10 rækker (A1:A10), angives #I/T i området C11:C15. Du kan rette fejlen ved at indtaste formlen i et mindre område, f.eks. i C1:C10, eller ændre angivelsen af området, som formlen refererer til, så det indeholder samme antal rækker, f.eks. A1:A15.

Der udelades et eller flere argumenter til en indbygget eller brugerdefineret regnearksfunktion

Indtast alle argumenterne i funktionen.

Der benyttes en brugerdefineret regnearksfunktion, som ikke er tilgængelig

Sørg for, at projektmappen, som indeholder den pågældende regnearksfunktion, er åben, og at funktionen fungerer korrekt.

Der afspilles en makro, som indsætter en funktion, som returnerer #I/T

Sørg for, at funktionens argumenter er korrekte og i den korrekte position.

Jeg bruger denne:

=LOPSLAG(A21;Varer;2;FALSK)

hvor LOPSLAGET er placeret i A21, henter data fra det navngivne ark "Varer" i 2. kolonne. FALSK betyderm at der kunn er een unik værdi i modsætning til SAND, der henter den først forekommende værdi.
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 09:16 #2
for at hjælpe må vi nok have lidt flere informationer:

Findes den værdi, du leder efter i 'Min Quan'?
Hvis de findes, står opslagsværdierne så i A-kolonnen i 'Min Quan'.
Avatar billede mbe78 Nybegynder
03. juni 2008 - 09:22 #3
Ja, ark 2 er "min quan". Den info jeg skal bruge ligger i kolonne D.
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 09:23 #4
OK. Den værdi du leder efter i B2, er den placeret i A-kolonnen i ark2?
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 09:24 #5
Hvis denm ikke er det, finder din LOPSLAG den ikke, da den altid søger i første kolonne og returnerer værdien fra den kolonne, du har angivet.
Avatar billede mbe78 Nybegynder
03. juni 2008 - 09:34 #6
Nej den var placeret i kolonne D men nu har jeg flyttet den til kolonne A i ark 2. Stadig samme fejlmelding...hmm?
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 09:38 #7
LOPSOLAG leder efter den værdi, du angiver i B2 i første kolonne i din matrix i ark2, og returnerer den værdi, du har i samme række, men i kolonne 4.

Prøv evt. at sende arket til jan snabela kronsell dot net, så skal jeg se på det lidt senere, hvis du ikke kan få det til at virke.
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 11:22 #8
Problemet ligger i, at i 'min quan' er tallene indtastes som tal, i ark1, er de indtastes som tal. Den eneste undtagelse, var tallet i B3, derfor virker den, men ikke de andre.

Skriv et 1-tal i en tom celle i ark 1 (som tal). Market denne celle og vælg Kopier. Marker alle dine "tal" i kolonne B. Vælg Rediger - Indsæt speciel. Vælg Multiplicer og klik OK. Slet dit 1-tal. Så skulle det køre.
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 11:31 #9
I ark1 erde selvfølgelig indtastet som tekst, ikke tal.
Avatar billede mbe78 Nybegynder
03. juni 2008 - 11:41 #10
Super! Det virker!! Mange tak
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 11:49 #11
Velbekomme :-)
Avatar billede mbe78 Nybegynder
03. juni 2008 - 11:57 #12
jeg prøver at acceptere dit svar så du kan få dine points men der sker ikke noget?
Avatar billede mbe78 Nybegynder
03. juni 2008 - 11:58 #13
nå, sådan :-)
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2008 - 11:58 #14
Ja sådan :-)  - Tak for point.