Google henter flere penge til infrastruktur: Tech-giganter har nu rejst over 1.300 milliarder kroner i salg af AI-obligationer

Overskud og frie pengestrømme er ikke længere nok for selskaber som Amazon, Meta, Microsoft og Google, når infrastrukturen til generativ AI og cloud skal udbygges.

Artikel top billede

(Foto: Kristoffer Ingemand Stener Petersen)

Googles ejer, Alphabet, går igen ind i salget af obligationer med det formål at rejse penge til de massive udgifter, som kunstig intelligens og cloud-infrastruktur kræver.

Dermed har Alphabet solgt obligationer på det europæiske marked for i alt 22 milliarder kroner i denne omgang.

Det er endda anden gang i år, at søgegiganten sælger obligationer på det europæiske marked. Tidligere har Alphabet hentet 50 milliarder kroner i finansiering.

Dermed har Søgekæmpen nu hentet i alt 160 milliarder kroner på det europæiske og amerikanske marked for virksomhedsobligationer i år, skriver Bloomberg News.

Alphabets seneste udstedelse er blot én af mange runder fra store tech-selskaber. Amazon, Meta og Microsoft holder sig heller ikke tilbage, for de har brug for store beløb til at udbygge AI- og cloud-infrastruktur.

Først fandt seskaberne pengene til at udbygge infrastruturen via overskud og frie pengestrømme, men i stigende grad hentes der nu også penge via obligationssalg.

I sidste uge meldte Meta, der står bag blandt andet Facebook, således om et salg af nye virksomhedsobligationer for 200 milliarder kroner. Det var det største beløb til udstedelse af virksomhedsobligationer siden 2023.

Pengene er forbundet med risiko

Hele 1.300 milliarder kroner har it-kæmperne hentet i indeværende år ved populært sagt at udstede gæld.

Det skriver Financial Times.

Det enorme beløb kan faktisk ramme efterspørgslen på markedet for virksomhedsobligationer, idet det udgør en fjerdedel af alle penge udstedt via den type obligationer på tværs af alle brancher i verden.

”Disse virksomheder, der har forpligtet sig til enorme udbygninger til i det væsentlige kun en enkelt kunde, bliver nødt til at rejse dyr kapital,” siger Gil Luria, chef for analyse af teknologisektoren hos DA Davidson, til Financial Times.

Analysechefen peger dog på, at der er en risiko ved de store obligationsudstedelser til AI- og cloud-teknologi.

”Hvis markederne ender med at investere hundreder af milliarder i gæld i hurtigt afskrevne aktiver, der måske ikke giver tilstrækkeligt afkast, kan risikoen blive systemisk,” siger Gil Luria.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S