Avatar billede stef_s Praktikant
03. juni 2008 - 20:28 Der er 7 kommentarer

Diagram til stabil DC spænding

Sidder og rodder lidt med nogle transistorer, skal ha lavet en lille dims der giver mig 5V til bilen, men da bilen ikke er voldsomt ny, så holder den sig ikke lige på 12V som man regner med -.-
Så derfor skal jeg bruge en smart måde hvorpå, jeg får 10V - 14V input, og et fast output på 5V.
Leder efter en så simpel måde som muligt.

(Skal siges at det self er generatoren der varierer spændingen og derfor stiger den når man kører hurtigere :P, ellers havde jeg bare smækket en kondensator på)
03. juni 2008 - 20:54 #1
... hvor meget STRØM er der tale om ?
Avatar billede stef_s Praktikant
03. juni 2008 - 21:00 #2
Snakker omkring 100W på output, det må så være omkring 8A på 12V, og 20A på 5V
03. juni 2008 - 21:03 #3
... hvad skal bruge SÅ meget power ?
Avatar billede scb Praktikant
06. juni 2008 - 13:43 #4
Skal det være simpelt så skal du bruge en alm. (liniær) strømforsyning, kan laves med ganske få billige komponenter, ulempe tabseffekt: max 14 volt ind, 5 volt ud, med 20 amp, giver et tab på 14-5 * 20 = 180 watt, hvilket giver en masse varme, så blæser køling er nok nødvendigt.. Den rigtige løsning vil være en swich mode strømforsyning, der, kan man sige hakker spændingen i stykker, således at tabet bliver et minimum, ulempe væsentligt sværre at bygge selv, men der kan fåes færdige modeller til omkring 400 kr... SCB
06. juni 2008 - 18:30 #5
*Enig* !!!
Avatar billede stef_s Praktikant
06. juni 2008 - 22:01 #6
Ja, havde også bare tænkt på at smække en direkte strømforsyning på, så den bare står og knalder de Watt af, den kan trække max, og så lade den køre derfra, men ideen var at spare på bilens batteri i tider hvor der ikke var brug for de store kræfter.
Så den slags Swich mode (switch?) du snakker om, der kan variere, er det en der har forskellige "presets" den bare stiller sig imellem? så den yder samme mængde spænding bare over forskellige mængder strøm, alt efter hvor meget ydelse der kræves?
06. juni 2008 - 22:07 #7
http://da.wikipedia.org/wiki/DC-til-DC-konverter

"... hvad skal bruge SÅ meget power ?..."