Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 13:42 Der er 32 kommentarer

Harddisk vises ikke under installation af windows vista

hejsa folkens. Jeg har tidligere haft et emne åbnet, men gentager her problemet:

Mit problem er at jeg ønsker at installere Windows Vista og når jeg kommer til der hvor jeg skal vælge hvilken disk jeg vil installere vista på, kommer der ingenting frem, heller ikke selvom jeg finder både ICH9 driver og den driver der hedder Gigabyte GBB36X.

Jeg kan dog ikke helt læse ud fra manualen om hvad BIOS'en skal være indstillet til.
Lige pt står min bios til under Integrated Peripherals til:

SATA RAID/ACHI MODE: [Disabled]

Onboard SATA/IDE Device: [Enabled]

Onboard SATA/IDE Ctrl Mode: [RAID/IDE]

er det korrekt indstillet, eller er der andet der skal ændres, for at jeg kan se harddisken kommer frem under vista installation

Det skal siges at den er rigtigt sat til, da harddisken godt kan ses inde i bios'en

mit hardware, hvis det har en betydning:

bundkort: Gigabyte GA-EP35-DS4

harddisk: Maxtor DiamondMax 22 500GB SATA

CPU: Intel Quad 2 Core 2,5 Ghz Q9300

Ram: Cosiair extreme performance PC2-8500 2x2 gb twin matched

PSU: Cosiair 650W

mvh
Daniel Iversen
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 13:49 #1
Hae du prøvet at boote på en live-cd som jeg foreslog dig i den forrige tråd
Avatar billede peque Nybegynder
16. juni 2008 - 13:49 #2
Hey Daniel.

Uden at skulel være for sikker - Men en Disk vil altid kunne ses i BIOS.
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode: [RAID/IDE]  MEn hvad er dine muligheder i denne settings???
Du beder den om enten at kigge på RAID eller IDE - men kører med en SATA disk !
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 13:56 #3
@helgec: Ja den bootede jeg op til at starte med, men den stoppede lige pludselig og så skete der sådan set ikke mere, mærkeligt nok, for den viste en pokkers masse data

@pegue: ved Onboard SATA/IDE mode kan vælges:

AHCI: SATA Ports work as AHCI mode
IDE: SATA ports work as IDE mode
RAID/IDE: SATA Ports work as RAID mode and IDE ports work as IDE mode
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 14:03 #4
"helgec: Ja den bootede jeg op til at starte med, men den stoppede lige pludselig og så skete der sådan set ikke mere," Ja men det kan jo være tegn problemer, hvad var den sidste oplysning inden stop
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 14:29 #5
helgec@ nu ville den pludselig godt. den er inde i en blå skærm hvor der står inside security i midten og noget networking og cpu/ram usage i venstre hjørne. Hvad skal jeg så nu?
Avatar billede peque Nybegynder
16. juni 2008 - 14:31 #6
Hehehe Jeg kan aldrig huske det - for det er så lang tid siden jeg har reinstalleret med SATA/ATA controller.
Men jeg er næsten sikker på at den skal stå som IDE rent alene!

Tit og mange gange kan der gå nogle gange op til 5min med en LiveCD inden den viser en GUI. Den smider en masse data afsted under opstarten hvor den i grunden tjekker op på hardware osv - derefter indlæser den efter hvad den har af hardware efter konfiguration og derfor kan der gå lang tid med sort skærm inden der kommer billede på med en LIVECD!

Men ellers smider den sine fejl ud Normalt i ternimal 5 eller 11 (ALT+ĆTRL+F5/F11) alt efter hvilken linux det er !
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 14:34 #7
Højreklik på det blå skrivebord -> Terminal session -> Aterm-super user -> i konsollen skriver du
gparted -> enter
Nu får du vist din harddisk visuelt
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 14:39 #8
Vedr. indstilling af BIOS læs side 43 i din manual til bundkortet
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 14:47 #9
min indstilling er bios er mage til side 43

hvad angår gparted ordren, så søger den helt vildt. er det meningen at der skal gå lang tid før den finder noget?
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 14:57 #10
okay. så blev den færdig. alt hvad den fandt var min USB pind, og ikke harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 15:12 #11
Hvis det passer for dig så er der jo problemer med disken - har du skype
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 15:18 #12
desværre nej. Det har jeg haft lidt dårlige erfaringer med. har kun msn og almindelig mail :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 15:37 #13
Jeg skal lige væk et par timer, hvis du ikke kører inden aften kan vi prøve på MSN
kar du kigget på side 43
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 15:45 #14
det er i orden så :)

side 43 er tjekket og jeg har fået det til at ligne billedet på siden. og det ser også ud til at det skal se sådan her ud hvis det skal køre som bare én SATA harddisk
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 18:21 #15
" hvis det skal køre som bare én SATA harddisk" Er det ikke også det som er meningen??
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 21:10 #16
jo det er fuldt ud meningen. nu har jeg prøvet at sætte den til sammen med min IDE harddisk og er nu inde på computeren. Og jeg har partioneret og installeret den (eller det har vista gjort for mig) og der virker den fint her, men jeg kan sgu ikke installere vista på den, for den kan mærkeligt nok stadig ikke finde den når jeg er i installationsprogrammet.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 21:27 #17
Men du kan altså se den under DISKHÅNDTERING??
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 21:29 #18
jeps
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 21:29 #19
det er derfra jeg har partioneret den ud fra :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 21:33 #20
Har du nærlæst side 77 -> 78 -> 79 i din manual
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 21:50 #21
side 77 ja, men 78 og 79 forstår jeg det således at det gælder kun hvis jeg ønsker et RAID system sat op
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 22:00 #22
Side 78 -> If you do not create RAID set this item to DISABLE or AHCI
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 22:10 #23
den har været disabled hele tiden, og har også forsøgt med AHCI
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 22:42 #24
Tja! så ved jeg ikke andre gode tips end at boote op på INSERT og så se om den stadig ikke finder dine diske, gør den det så prøve at klone dit system over på SATA disken
Avatar billede dbi Nybegynder
16. juni 2008 - 23:28 #25
har tjekket. den finder stadig ikke SATA disken. kun IDE disken og min usb pind som sidder i
Avatar billede smitten1 Nybegynder
16. juni 2008 - 23:32 #26
Hvilken SATA port er harddisken tilsluttet?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2008 - 08:07 #27
Jeg tror ikke rigtig på dig - når du har billedet med "gparted" klik på ordet "gparted"  oppe i øverste venstre hjørne -> klik på "Device" og nu bør din SATA disk optræde i menuen, hvis ja klik på den
Avatar billede dbi Nybegynder
17. juni 2008 - 10:08 #28
@smitten> den sidder i nummer 3, og har prøvet nr. 0 også, også uden held
Avatar billede dbi Nybegynder
17. juni 2008 - 10:21 #29
@helgec> har her til morgen prøvet igen. og denne gang kom den slet ikke frem til den blå skærm. sidste besked lød sådan:

Can't find INSERT filesystem, dropping you to a (very limited) shell.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 11:32 #30
Mangler du stadig hjælp, jeg får ingen mail fra eksperten derfor den sene reaktion
Avatar billede dbi Nybegynder
09. juli 2008 - 15:26 #31
hejsa.

Nej tak:) den virker fint nu. kører kun med IDE disk med systemet og må affinde mig med at have den 500gb (SATAII) i een stor partition på computeren ved siden af
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 18:15 #32
Så bør du lukke dit spørksmål, men hvis det virker med IDE disk er jeg ret sikker på at dit problem skal løses i BIOS indstillingerne