Avatar billede nUUK Novice
31. juli 2008 - 00:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vista og XP netværk ?

Hej,

Jeg har flere XP'er som er i LAN. Adgang til internet skér med TCP/IP protokollen. Mellem PC'erne er det NETBIOS via IPX/SPX - her er TCP/IP deaktiveret.

Jeg har fået en Vista PC som skal med i fællesskabet og i Vista  jeg ikke kan finde en IPX/SPX transport for NetBIOS !
Skal jeg lægge mit netværk om nu så det hele foregår med TCP/IP ?

Eller er der en anden løsning ?

Et yderligere spørgsmål som ikke er direkte relateret: Den version som jeg anvender nu ud af LAN'et på internettet er TCP/IPv4 - Er der nogen fordel ved at ændre den til kun at bruge TCP/IPv6 ?
Jeg kan se at TCP/IPv6 protokollen kan tilføjes på XP'erne - den findes allerede installeret på Vista PC'en.

Takker  ;o)
Avatar billede snowball Novice
31. juli 2008 - 00:42 #1
Det vil være en god idé at køre udelukkende med TCP/IP såfremt du ikke kører programmer i dit netværk som kræver andre protokoller for at det virker. IPX/SPX er nemlig helt fjernet i Windows Vista eftersom det er en forældet protokol (den kan dog vist trylles frem på en ikke supporteret måde).

Mht. IPv4 vs. IPv6, så ser jeg ikke nogen grund til at køre med IPv6 på et lille privat netværk.
Avatar billede nUUK Novice
31. juli 2008 - 00:55 #2
# Snowball - Nu bliver jeg godt nok nysgerrig !! Hvordan får man IPX/SPX til at virke på Vista (Ultimate) ?
Avatar billede zips Juniormester
31. juli 2008 - 02:30 #3
Her er en vejledning om installation af IPX/SPX på vista http://www.starbase01.com/site/index.php?id=22,87,0,0,1,0 dog kun til 32 bit system
Avatar billede riversen Nybegynder
31. juli 2008 - 08:11 #4
Af ren nysgerrighed. Hvordan har du aktiveret TCP/IP mellem PC og gatway men ikke på det øvrige netværk?

I dit setup får du ingen gevinst af IPv6.
Avatar billede nUUK Novice
02. august 2008 - 00:49 #5
#riversen - godt spørgsmål ! Opret Forbindelse til > Vis alle Forbindelser > LAN-forbindelse (i menuen; Avanceret > Avancerede Indstillinger > Fanebladet; Kort og bindinger > Bindinger for LAN-forbindelse
Her kan man slå det til og fra !
Netværket ml. XP'er og Vista ser ud til at virke ok med TCP/IP - men jeg ser lige på #zips vejledning - min vista er en 32'er. ;0)
Snowball svar her og du får 60 !!
Takker til alle !!
Avatar billede snowball Novice
02. august 2008 - 11:46 #6
OK :)