Avatar billede ladekarl Nybegynder
31. juli 2008 - 17:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvorfra kan man kontakte en netværksharddisk?

Hej alle.

Jeg arbejder på en skole, og vil høre om det vil være muligt at komme i kontakt med en netværksharddisk uanset hvor man er - bare man er på nettet?

Ligeledes vil jeg høre om man kan oprette x-antal mapper og gøre dem private dvs. sætte en kode på mapperne?

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 18:09 #1
Der er 2 ting der gælder. Et netværks drev skal shares (med password) således at alle på LAN (lokalt netværk) kan se det. På WAN siden (Internet) skal der åbnes porte på skolens firewall (Router)så du kan tilgå HD udefra. Kan ikke lige huske hvilke.

Du kan helt ned på Foldere/fil niveau, sætte password, men det skal du snakke med din administrator om.
Avatar billede ladekarl Nybegynder
31. juli 2008 - 22:39 #2
Hehe jeg ER administrator...  Jeg vil gerne vide hvordan man gør det i XP
Avatar billede jakobcl Nybegynder
01. august 2008 - 14:02 #3
Hvis spørgsmålet er at få kontakt til en Netværksharddisk udefra, og vi taler om en netværksharddisk og ikke en harddisk på en PC, taler vi så ikke om at det en FTP du skal have sat op ?
Men har du lidt mere om hva du har og hva du gerne vil!
Avatar billede ladekarl Nybegynder
01. august 2008 - 14:28 #4
Mit problem er følgende:

Alle vores pc´er er opsat med safetycards dvs. de cleaner alt hver gang mm man er i supervision mode!
Eleverne skulle gerne kunne gemme deres arbejde på pc´erne, og her tænkte jeg, at de skulle gemme det på en netværksharddisk. Denne vil ikke blive renset efter hver reboot og det ville være smart hvis eleverne kunne gå ind på den hjemmefra sådan at de her kunne fortsætte der arbejde!

Giver det mening?

Det er også derfor jeg leder efter noget der kan låse mapperne, sådan det kun er eleven der kan få fat i det og at andre ikke kan se hvad de gemmer eller at andre ikke kan slette arbejdet!
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 15:08 #5
Hvis du sætter en usb HD til en af disse PCér eller en eller anden server, bliver den vel ikke "renset" og det ville vel være det letteste og billigste.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
01. august 2008 - 15:29 #6
Hvor mange elever er der tale om ?

Og hvor mange filer (altså total størrelse) er der tale om ?
Avatar billede ladekarl Nybegynder
01. august 2008 - 17:16 #7
En USB HD kan vel ikke kontaktes hjemme fra elevernes bopæl?

Et sted mellem 10 og 20 maskiner

Hvor mange filer der er tale om afhænger af hvor meget hver elev laver - så det er lidt relativt men generelt fylder det ikke ret meget!
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 17:34 #8
Jo da, det er bare et drev
Avatar billede ladekarl Nybegynder
01. august 2008 - 18:09 #9
Ok, kan du så ikke forklare mig hvad der er specielt ved en netværksharddisk set i forhold til en alm USB HD
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 19:59 #10
Jo da, En netværks HD er en enhed, ligesom en Netværks Printer. En firkantet kasse.
Med mulighed for at konfigurere den på alle mulige måder.
En Simpel USB HD virker ligesom en alm HD, men der skal være en PC bag. En netværkshardisk, kan klare sig selv og er enorm dyr.
Avatar billede ladekarl Nybegynder
01. august 2008 - 22:08 #11
Ok, jeg skal lige høre om vi snakker samme sprog? Du siger jeg skal købe en alm HD. Du siger eleverne fra deres hjem, kan komme i kontakt med den alm HD, som står tilsluttet en pc på skolen?
Avatar billede ladekarl Nybegynder
02. august 2008 - 11:42 #12
Avatar billede ladekarl Nybegynder
02. august 2008 - 12:20 #13
Avatar billede jakobcl Nybegynder
04. august 2008 - 08:16 #14
fint nok med en USB HD.

Men hvis du skal have lidt mere sikkerhed, for går da ikke ud fra at de enkelte elever skal ses de andres opgaver ?, ellers vil jeg gerne tage en master hos jer ;o)

Du skal nok have en netværks harddisk. Hva er budgettet ?
Avatar billede ladekarl Nybegynder
04. august 2008 - 09:28 #15
Jeg er kommet frem til følgende:

En Disk Station DS107+ samt en WD Caviar Blue WD5000AAKS - harddisk - 500 GB - SATA-300

Tror den giver mig alt det sikkerhed jeg har brug for. Den kan en masse ting, nu håber jeg bare jeg kan finde ud af at sætte det hele op!!!
Avatar billede ladekarl Nybegynder
29. oktober 2008 - 22:00 #16
tak