Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2008 - 02:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Reklamationsret efter tidligere reparation

Jeg har en Macbook, der er tre år gammel. For 13 måneder siden blev tastatur+top-case udskiftet pga. en defekt tast. Problemet er nu, at der er opstået en revne i top-case, der hvor mit højre håndled hviler. Jeg vil derfor høre, om I kan svare på hvorvidt min reklamationsret gælder, nu når at fejlen er opstået i top-case, der blev udskiftet for 13 måneder siden? Det vil sige, har jeg krav på 2 års reklamationsret på det udskiftede top-case eller kun 1 år?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2008 - 09:18 #1
http://borger.dk/forside/forbrug/koeb-af-vare-og-tjenesteydelser/koeb-salg-og-reklamation/reparation

Sædvanligvis får du ikke yderligere garanti på reparationer, end du har på den oprindelige vare.

I vise situationer gives der dog en yderligere garanti på det reparerede - i så fald står det i det materiale du fik, da du fik den bærbare retur fra rep.
Det har jeg dog aldrig hørt om før på IT-udstyr, så det tvivler jeg på.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2008 - 10:19 #2
Jeg er helt med på, at der ikke nødvendigvis følger en ny garanti med på en reparation, men jeg er ret overbevist, om at fristen for reklamation udvides på den specifikke del, der er repareret eller udskiftet. Er det mig, der er galt på den?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2008 - 10:24 #3
:-) Det tror jeg du er.

Snakker vi en bil, plejer der at være garanti på reparationen, og på den reservedel der er sat i.

Det samme er ikke gældende for elektronik. Men som sagt - med mindre du har nogle udviddede forsikringsaftaler på produktet, så kan det godt ske (Jeg husker Dell havde nogle ret favorable "erstat defekt udstyr" aftaler tidligere, som de vist er gået væk fra).

Men generelt går det altså ind under den eksisterende garanti på produktet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2008 - 10:27 #4
Arh - eller også gør jeg :-D

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-290.html

Der skelnes åbenbart på om det er ren reparation, eller om der skiftes dele.

I dit tilfælde er der jo sat ny del på, og så skulle der iflg. ovenstående være 2 års reklamationsret på den udskiftede del.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2008 - 10:32 #5
Nu bliver man jo nysgerrig... - og iflg. http://www.forbrug.dk/faq/94/ ser det IKKE ud til at der automatisk er 2 års reklamationsret på ny dele. Udelukkende at garantien skal være gældende indenfor den oprindelige garanti...

Så jeg aner ikke hvad der gælder :-/
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2008 - 10:43 #6
Jeg har også forsøgt at google informationer om emnet, og det ér meget forvirrende, synes jeg. Nogle siger at reklamationsfristen udvides med 2 år på den reparerede del, andre siger 1 år, mens andre siger at garantien udvides og intet nævner om reklationsretten.

Anyways, hvis nogen er rendt over en paragraf, der siger noget konkret, så smid endelig et link.
22. september 2008 - 11:25 #7
Som privat person, mener jeg du har 2 års reklamations ret på den nye del, og dermed reparationen.

Efter de gamle havde du 1 års garnti på den nye del. Så havde du en f.eks, en Stationær PC og grafik kortet gik i stykker efter 11 måneder, Så var der 1 års garanti på det nye grafik kort, mens resten kun havde 1 månede tilbage.

Det er også sådan jeg opfatter faq 94, som Ole Madsen linker til.
Avatar billede thov Forsker
22. september 2008 - 12:37 #8
Det er en kendt og udbredt fabrikationsfejl http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-410910.html
(Desværre har Apple en tendens til at give kunderne skylden for den slags).

Jeg mener også at helt nye monterede dele, har fuld reklamationsret/garanti.
F.eks. vil nyindkøbt RAM, harddisk og grafikkort have fuld garanti, selvom delene bliver proppet i en oldsag af en computer.

Og når leverandøren har isat nye dele, kan han jo ikke påstå at det er fejlmonteret.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2008 - 13:50 #9
Jeg gik ned i Humac og præsenterede mit problem og som thoy ganske rigtigt har skrevet, er det en udbredt fejl, som er anerkendt af Apple. Jeg blev bedt om at ringe til Apple support for at de kunne vurdere sagen og jeg fik et sagsnummer, der betyder at jeg kan sende min Macbook til reparation. Hvis Apple derefter vurderer, at fejlen ikke er selvforskyldt udfører de så en reparation. Så det er alt sammen ganske glimrende.
Men om reparationen hører under reklamation, garanti eller ekstraordinær god Apple-service, har jeg ingen anelse om overhovedet.

De, der gerne vil have point for deres ulejlighed, kan smide et svar.
22. september 2008 - 15:30 #10
står over på point.
Avatar billede thov Forsker
22. september 2008 - 15:53 #11
Samme her - ingen point :-)
Avatar billede sprutnik Nybegynder
26. september 2008 - 22:32 #12
.