Avatar billede thomas82 Nybegynder
08. oktober 2008 - 10:54 Der er 6 kommentarer

Er der forskel i signalstyrke på routers.

Hej eksperten.

Jeg har problemer med at modtage mit trådløse internet i min lejlighed. Jeg undrer mig derfor over om det er min router (SMCWBR14-G) som ikke sender et signal der er stærkt nok. Kan se på min bærbare pc, at signalstyrken ikke er i top og den hopper tit af netværket, når jeg arbejder med den. Selve routeren er placeret i 1,5 meters højde. Vil det løse mit problem at købe en anden router, og i så fald hvad skal jeg gå efter ved køb af en ny router?

VH
Thomas
Avatar billede thov Forsker
08. oktober 2008 - 14:31 #1
Har du kigget i routerens indstillinger http://192.168.2.1 efter high output (eller lignende) ? SMC Barricade har den - måske er det også på din.

Ellers kan Linksys WRT54GL anbefales. Ved at flashe dens firmware, kan sendeeffekten øges fra 28mW til max. 251mW - det kan mærkes :-)
Avatar billede thomas82 Nybegynder
09. oktober 2008 - 10:18 #2
Har prøvet at kigge lidt under indstillingerne og det tætteste jeg synes jeg kan komme på sendeeffekt er noget der hedder "Transmission rate" hvor man kan vælge indstillinger fra 1Mbps til 54 Mbps. Er det her jeg kan ændre på sende effekten eller har det ikke noget med det at gøre? Transmission rate er lige nu sat til at være "auto".
Avatar billede thov Forsker
09. oktober 2008 - 13:33 #3
Nej, transmissionrate har ikke noget med signalstyrken at gøre - så din SMC har åbenbart ikke den mulighed.

Men check lige signalforholdene - der kunne være forstyrrelser fra nabo netværk (på samme kanal).

Har du XP, så brug Netstunbler, er det Vista, så benyt Vistunbler.
Vistumbler http://vistumbler.sourceforge.net/
Netstumbler http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Network-Monitoring/NetStumbler.shtml
Avatar billede thomas82 Nybegynder
09. oktober 2008 - 21:51 #4
ok det prøver jeg. Men hvis det ikke virker og jeg må købe en ny router hvad skal jeg så se efter på den nye router for at sikre mig et godt sendesignal?
Avatar billede thov Forsker
10. oktober 2008 - 03:01 #5
Draft-n (802.11n) routere med 3 antenner har bedre rækkevidde end gennemsnittet.
Men den Linksys WRT54GL har, udover at sendestyrken kan øges, også aftagelige antenner.

Min eget WRT54GL viser, med standard antenner, 100mW sendestyrke og gennem 3 vægge 78% signal (med dette program http://faltronsoft.org/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=35 )

Alt over 40% er nok til en stabil forbindelse...
Avatar billede thomas82 Nybegynder
10. oktober 2008 - 11:21 #6
Ok jeg må nok købe en ny. Men tak for hjælpen.