Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 12:16 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Småtilpasninger af ugesedel 3

Spørgsmål nedenfor er i forlængelse på
http://www.eksperten.dk/spm/848618

Der er stadig nogle småtilpasninger jeg gerne vil have hjælp til:
1. Fredag er der kun 7 timer før det overgår til overarbejde. (har selv forgæves forsøgt at ændre formel, men :o(

2. Er det muligt at lave en drop dawn ved "Mødetid"* og "Sluttid**" hvor listen på tider eks* 6:30,6:45,7:00, og ** 16:00,17:00 ( de data skal være i data faneblad og det skal være muligt at tilføje og fjerne tider. også gene at der er en "blank" så jeg manuel kan indskrive et tidspunkt uden for "kategori" :o)

3. Vil det være muligt at skrive dato om mandagen og så der sker en autoudfyld af datoer for resten af ugen.

Se seneste udgave af ugesedel på http://www.gratisupload.dk/download/16537/
Avatar billede 8718 Juniormester
12. oktober 2008 - 12:33 #1
1: Normtid fredag ændres til:
=+MIN(F10;7,0)
Overtid1 fredag ændres til:
=+HVIS(G10=7,0;MIN(F10-G10;4);0)
2: Jeg tror ikke, at det er muligt at lave en drop down, hvor du også kan taste manuelt.
3: Datoerne bliver allerede nu udfyldt automatisk,når du taster datoen om mandagen
Avatar billede 8718 Juniormester
12. oktober 2008 - 12:46 #2
Hov - der skal være en "fredagsændring" mere. Men du må lige fortælle, om sygetimer om fredagen skal være 7 eller 7,5
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 12:55 #3
Spørgsmål 2

Indsæt/Navn/Definer
tast tider i navnefelt
indsæt følgende formel i Refererer til
=FORSKYDNING(data!$A$5;0;0;TÆLV(data!$A$6:$A$100)+1)

formlen forudsætter du indtaster tider i data!A5:100
hvor A5 er blank, resten dine tider

Når du opretter en datavalideringsliste anvender du så =tider som kilde
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 18:17 #4
sygetimer om fredagen er 7 timer
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 18:20 #5
Hovsa i uge nr står der pludeslig #NAVN? før stod der uge 41. Jeg kan se du har indsat formlen :=UGE.NR(B6;2)
Er det ern formel der ud fra dato kan udregne hvilken uge vi er i ? (Hvis ja så er det ret smart lavet!!)
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 18:31 #6
excelent skal jeg forstå dit indlæg som at det er løsingen på hvordan man laver drop dawn med forskellige tidspunkter. Hvis ja vil du så ikke indsætte det i***.
Det er min erfaring at jeg let kan lave ged i det og missse et og andet. :o(

***
Jeg har lavet div. rettelser så brug venligt opload fra http://www.gratisupload.dk/download/16548/ og retunere det i en ny opload.

Ps Hvis ikke det er muligt at lave en "blank" vil det være ok hvis man så bare i data faneblad kan tilføje det tidspunkt man så mangler.
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 18:31 #7
"blank" = manuel indtasing
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 18:45 #8
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 18:46 #9
Avatar billede 8718 Juniormester
12. oktober 2008 - 18:53 #10
og formlen i F10 (fredag) skal rettes til:
=HVIS(C10="syg";7;HVIS(E10="ja";+((D10-C10+(C10>D10))*24)-data!$B$2;+(D10-C10+(C10>D10))*24))
så den kun tager 7 timer, hvis der er tastet "syg"
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 19:24 #11
ups drop dawn og syg konflikter. Er der en løsing ?
Seneste vertion "5" http://www.gratisupload.dk/download/16549/
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 19:27 #12
I vertion "4" kan jeg se at det kun er mandag at syg fungere.
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 19:42 #13
Indsæt syg i listen på ark data fx. som nr 2 valg
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 20:07 #14
yep så funger det med syg også. Og det gør det med syg fredag også - Super !!
For at drop davnlisterne ikke bliver for lange er det så muligt at lave to seperat lister i data ark for henholdsvis mødetid og sluttid ?
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 20:16 #15
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 21:09 #16
Det er helt utroligt Det virker sku bare !! Tak !!!
Vil I give en meling om hvordan I gerne vil fordel pointene mellem jer 50/50 ?

Ps var der en løsing på:
Hovsa i uge nr står der pludeslig #NAVN? før stod der uge 41. Jeg kan se du har indsat formlen :=UGE.NR(B6;2)
Er det ern formel der ud fra dato kan udregne hvilken uge vi er i ? (Hvis ja så er det ret smart lavet!!)
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 21:46 #17
Indsæt denne i B3
=AFKORT((B6-UGEDAG(B6;2)-DATO(ÅR(B6+4-UGEDAG(B6;2));1;-10))/7)

fordel som du finder rimelig
Avatar billede 8718 Juniormester
12. oktober 2008 - 22:04 #18
Min deltagelse i dette spørgsmål berrettiger ikke til point. Jeg har lært ligeså meget som dig - flemming-s.
For'sat go' aften
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 22:18 #19
en forhåbenlig sidste ting :o)
Hvordan låser jeg spisifik de celler hvor der er formler, således at der ikke ved uheld ændres på formler.

OG så vil jeg endnu engang sige TAK !! Fremover bliver det noget lettere at udfylde ugeseldel :o)
Avatar billede 8718 Juniormester
12. oktober 2008 - 22:25 #20
også lige en sidste ting herfra: >excelent jeg betvivler ikke det rigtige i din lange formel (21:46) - men hvorfor så meget? - hvad kan gå galt med blot =uge.nr(B6;2)
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 22:30 #21
prøv tast 31-12-2008
UGE.NR() returnerer uge 53
men den dato hører til uge 1

du bør nu også have del i point for din insats
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2008 - 22:32 #22
Alle celler er på forhånd låste
men dette har først effekt nå arket beskyttes
så det handler om at fjerne flueben i feltet Låst under fanen Beskyttelse ved de celler som må ændres
Avatar billede 8718 Juniormester
12. oktober 2008 - 22:44 #23
>excelent. Det er imponerende så forudseende du altid er... Du har helt ret - selvom jeg nu nok kunne have levet med et forkert ugenr. i denne éne uge om året - og så er det vel ikke engang hvert år, det gør sig gældende.
Mht. pointene, så har flemming-s allerede tildelt mig rigelgt med point i forgængeren til dette spørgsmål. Og jeg lærer noget, hvergang du er på banen. Denne gang slipper jeg så selv med at skulle tildele point - og det er bestemt tilfredsstillende nok.
Avatar billede flemming-s Nybegynder
12. oktober 2008 - 22:56 #24
Respekt !!
Avatar billede flemming-s Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:23 #25
Hov jeg har opdaget en fejl når man er syg : # VÆRDI! .... (Jeg synes ellers jeg testede denne del i går )
se : http://www.gratisupload.dk/download/16602/
Avatar billede 8718 Juniormester
13. oktober 2008 - 22:46 #26
så må du tage nogen vitaminer, så du ikke bliver syg!
Eller du kan rette Syg til syg (altså med lille s) i arket med data.
Avatar billede 8718 Juniormester
13. oktober 2008 - 22:49 #27
vent på en anden, der ved mere. Bør ikke betyde noget - men virkede lige hos mig, da jeg ændrede det. Men må være noget andet, der gør sig gældende hos dig.
Avatar billede flemming-s Nybegynder
14. oktober 2008 - 06:54 #28
Jep det hjalp at blive syg med lille s :o)
Angående dit indlæg 22:49: Er der noget andet der skal rettes ?

Hvoran vil jeg kunne tilføje ord til listen (ferie,afspasering, fri) der skal ikke ske noget i formlen
Avatar billede excelent Ekspert
14. oktober 2008 - 07:47 #29
Blot tilføj dem i data arket A6:A100 evt også kol. B
Avatar billede flemming-s Nybegynder
14. oktober 2008 - 16:09 #30
Blot tilføj dem i... Hvis jeg tilføjer eks ferie =>  # VÆRDI! i 'tid i alt'
Er der en løsing på det ?
Avatar billede excelent Ekspert
14. oktober 2008 - 18:54 #31
Indsæt som i dette eks en ekstra HVIS for hver fraværsårsag:

F6=HVIS(C6="afspasering";"";HVIS(C6="fri";"";HVIS(C6="syg";data!$B$2;HVIS(E6="ja";+((D6-C6+(C6>D6))*24)-data!$B$3;+(D6-C6+(C6>D6))*24))))
Avatar billede flemming-s Nybegynder
14. oktober 2008 - 20:32 #32
Når jeg indsætter ovenstående formel skrives foremlewn i 'tid i alt'(altså ikke resultatet af formlen)'Nortmaltid' viser 7,5. 'Overtid 1 og 2'###
Så der er nok en "komma" der driller :o)
Avatar billede excelent Ekspert
14. oktober 2008 - 20:43 #33
hvad skal formlen returnere ved fri, afspasering ? 7,5 som ved syg ?
Avatar billede 8718 Juniormester
14. oktober 2008 - 20:59 #34
>flemming-s / jeg troede bare ikke, at det havde nogen betydning om S'et i syg stod med stort eller småt. Konstaterede bare, at en ændring virkede hos mig. Jeg havde ingen andre ændringer.
>excelent / det tror jeg, at jeg kan svare på. Normalt vil det være 0 timer ved ferie, fri eller afspadsering.
Avatar billede 8718 Juniormester
14. oktober 2008 - 21:02 #35
>flemming-s - lige for at tage den i opløbet, inden du får ændret flere formler, så kunne man måske forestille sig, at du var på arbejde 1 time og blev syg for resten af dagen - hvis der skal tages højde for det, skal du måske lige nævne det, inden excelent retter flere formler for dig.
Avatar billede flemming-s Nybegynder
14. oktober 2008 - 22:15 #36
Retursvar ved ferie ...:  0 timer ved ferie, fri eller afspadsering.
Ja detaljerne griber om sig når man tænker senariet igennem. Jeg vil forhøre mig i firmaet angående bla. hvis man bliver syg efter nogle timer. Lad os vente med den sidste finpusing til jeg har hørt fra firmaet.

I må jo sige til hvis jeg skal oprette et nyt spørgsmål = flere point :o)
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2008 - 16:54 #37
F6=HVIS(C6="afspasering";0;HVIS(C6="fri";0;HVIS(C6="syg";data!$B$2;HVIS(E6="ja";+((D6-C6+(C6>D6))*24)-data!$B$3;+(D6-C6+(C6>D6))*24))))
Avatar billede flemming-s Nybegynder
17. november 2008 - 20:33 #38
Så har jeg endelig fået grønt lys fra firmaet om at ugesedlen skal bruges. Der er nogle småting som jeg gerne vil have hjælp til. Er I med på den ?:

1. Hvordan låser jeg de celler der ikke må ændres i. Hvis jeg bruger beskyttelse af ark låses alle celler. Det skal være muligt at indsætte tal/tekst i blå område

2. Kan blå område ændres til at være forsinket i fladen. 3 d efekt?

3. Når man lave 'drop davn' i mødetid og møde slut så lang at man ikke behøver at scrolle ?

4. Er der andet der kan finpudses og / eller gøres mere optimal ?

Jeg har oploadet ugeselde på http://www.gratisupload.dk/download/17954/
Avatar billede flemming-s Nybegynder
17. november 2008 - 20:33 #39
ugeselde = Ugesedel :o)
Avatar billede 8718 Juniormester
19. november 2008 - 13:16 #40
1: Du markerer de celler, der ikke skal låses. Vælger formater celler, faneblad: beskyttelse, og fjerner hakket i "låst". Derefter beskytter du arket.

Dine andre spørgsmål kan jeg ikke hjælpe dig med. Men jeg håber, en eller anden kommer med en løsning på dit spørgsmål 3, for det generer også mig :-)
Avatar billede 8718 Juniormester
19. november 2008 - 13:19 #41
Vedr.: spørgsmål 1: se også excelent's svar den 12/10 22:32
Avatar billede excelent Ekspert
19. november 2008 - 18:27 #42
2. en enkelt celle kan kun indeholde 1 farve
for at opnå 3d effekt, skal hver celle omringes af tomme celler
som er smalle og lavere end øvrige celler, disse farves så med 2 nuancer af grå/blå eller lig. - et større arbejde som nok ikke er umagen værd.
3. Datavaliderings lister kan max vise 8 rækker/valg
Ønskes flere, så skal der anvendes kombobokse
Avatar billede flemming-s Nybegynder
23. november 2008 - 13:42 #43
Jeg lever med at pt. 2 og 3 ikke umidelbart kan ændres.

5. Findes der en nem måde at oprette 52 faneblade på(en for hver uge). Ligeledes vil jeg lave noget statistik på arbejdstimer (normatimer,overarbejdstimer)en sumering af timer. Eller vil det være muligt at lave en makro som ved klik på en knap opretter en ny uge som så er lige til at gå til.

Vi I have flere point ?
Flemming
Avatar billede flemming-s Nybegynder
23. november 2008 - 14:05 #44
Bug:
Hovsa jeg kan se at hvis man er syg om fredagen så så får man 7,5 times betaling. Det skal kun være 7 timer. Kan det ændres og hvordan bliver formlen så ?
Avatar billede excelent Ekspert
23. november 2008 - 17:01 #45
syg udløser det der står i arket Data celle B2
Avatar billede flemming-s Nybegynder
23. november 2008 - 22:15 #46
jep jeg har lavet en specifik for fredag på 7,0 timer så funker det også :o)
Avatar billede ohansen1 Juniormester
13. oktober 2010 - 17:10 #47
jeg kan se det er en gammel sag men jeg kan godt bruge denne ugeseddel med nogle rettelser. Kunne du hjælpe mig med dette, fordi jeg er ikke så god til excel. Kan man rette i den formel hvor der står afspasering,f.eks. hvis man ikke har 7/5 time om dage skal man kunne trække timer fra de samlede overarbejdstimer samt kan man der hvor der står overtid1 lægges 50% oveni timerne også overtid2 100%.