Avatar billede mr-kill Nybegynder
13. oktober 2008 - 03:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Vista ikon på mit program

Jeg skal ha lavet mig et ikon til mit program jeg har lavet i C#

Vista bruger nogle ikoner der er en del større en XP, kan jeg se, så hvad gør man der? Skal der laves flere ikoner i forskellige størrelser? Og hvilken størrelser?

Jeg vil gerne have at der er den størst mulige ikon opløsning i både Vista og XP.

Hvis der skal laves flere ikoer, kan Windows så selv finde ud af at bruge den største, eller hvad?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. oktober 2008 - 14:39 #1
En enkelt .ico-fil kan indeholde flere forskellige ikoner i forskellige opløsninger, op til 256x256 (Vista-format). Windows vil vælge den opløsning den mener er bedst til den størrelse den skal bruge, og foretager så evt. skalering ved siden af.

Find dig en ikon-editor der kan klare det nye 256x256 PNG format i ikoner. Jeg ved selvfølgelig ikke hvilken du vil synes bedst om, men et eksempel er IcoFX: http://icofx.ro/

Der er også en ikoneditor indbygget i Visual Studio/Visual C#, men den er ikke specielt avanceret.

http://en.wikipedia.org/wiki/.ico har bl.a. en liste over hvilke ikonstørrelser du bør have med i din .ico-fil. 32x32 og 48x48 kan typisk laves blot ved at skalere 256x256'eren ned og måske rette lidt til - 16x16 er mere tilbøjelig til at skulle ændres en del mere, for at sikre at det kan genkendes. De forskellige farvedybder vil nok også kræve en vis tilretning, men det afhænger af dit ikon.

Naturligvis kan du også lave dit ikon som et andet format, og så finde et program der kan konvertere - det giver ikke et lige så godt resultat som hvis du laver det hele drekte i .ICO-format, men det kan være godt nok til dit formål.
Avatar billede mr-kill Nybegynder
15. oktober 2008 - 19:50 #2
Lige det svar jeg skulle bruge :)

Lav et svar så jeg kan gi' point.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
15. oktober 2008 - 19:56 #3
Værsgo :)