Avatar billede blacktiger Nybegynder
14. oktober 2008 - 15:31 Der er 6 kommentarer

Ny Mobiltelefon - indledende research

Jeg skal efterhånden til at anskaffe mig en ny mobiltelefon, men da jeg slet slet ikke er inde i markedet efterspørger jeg nu et par kvalificerede forslag.

Jeg er ret spartansk mht til features, men det ville da være rart hvis den kunne synkronisere kalender med min computere - der alle kører linux (naturligvis ikke via officielt software, der ville være utopi at tro).

Jeg havde forestillet mig en nokia, da jeg godt kan lide de viser kalenderen på "forsiden/startskærmen", men en sonyericsson er sikkert også okey. Det meste andet gider jeg nok ikke røre (medmindre det virkelig er den hellige gral).

Det her spørgsmål er måske meget løst formuleret, men kan ikke lige give mig de indledende fingerpeg så jeg har noget at gå efter. Hvilke features vil man typisk gerne have (hvis nogen overhovedet?). Hvilke gode mobiler (til prisen) findes derude? og hvad har de af fordele/ulemper?

Der gives ikke umiddelbart points for nogle random links til mobiler, men derimod informative kommentarer, erfaringer, tip mm.
Avatar billede musti776 Nybegynder
14. oktober 2008 - 18:58 #1
Hvor meget må den koste?
Avatar billede blacktiger Nybegynder
14. oktober 2008 - 19:03 #2
Det er såvidt underordnet, det vigtige er bare at prisen harmonerer med features/design.
Avatar billede musti776 Nybegynder
15. oktober 2008 - 12:24 #3
Jeg bruger selv N95 8GB som jeg er meget glad for.. Som du skriver er kalender funktionen meget brugbar og synkronisere perfekt.. Som ekstra plus vil jeg nævne alle de programmer som man kan installere efter behov..

Batteritiden er derimod noget man lige skal være opmørksom på.. Selvom jeg ikke er en af dem der snakker flere timer om dagen er jeg nødt til at sætte den til oplader hver aften inden sengetid..
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
16. oktober 2008 - 11:26 #4
Ej! Jeg havde brugt 20 min. på at skrive en hel stil om nokia N82 og N95 8Gb, samt en guide til topmobiler. Og så sletter den det, da jeg skal logge ind igen :)

Du for det lige i korte træk igen....

N82 - godt kamera med blitz, GPS og musik- og videoafspiller. Kan gå på det trådløse net (gratis). Har masser af små funktioner, som f.eks. en stregkodeskanner til nogle specielle stregkoder. Så har den mulighed for at downloade utallige af programmer. F.eks. officepakken eller et program, så kameraet kan bruges som skanner. Jeg har også et program, som gemmer mine løberuter, når jeg løber dem. Samtidig fortæller den min gns.hastighed, og hvor lang tid mine ruter tager mig. Dette gør den ved hjælp af gps'en.

N95 8GB - stort set det samme som ovenstående. Største forskel er udseendet. Den har en lidt større skærm end N82. Tilgengæld har den mange ulember i forhold til N82. Kameraet har ikke blitz. Kameraet har ingen beskyttelsesklap, hvilket betyder at det hurtigt kan blive ridset i lommen, og dermed kan blive ubrueligt. Det er lidt ærgeligt sammenlignet med kameraet i N82. Når man har så godt et kammera, så skal det også beskyttes :) Derudover skulle gps'en være lidt langsommere til at finde signal i N95 8GB pga. at den ikke fanger signalet i toppen, som N82 gør.

N95 8GB har jo som navnet antyder 8 GB plads. Tilgengæld er der ikke mulighed for at sætte hukommelseskort i. Stor ulempe! Med N82 følger et 2 GB kort, og du kan bare købe et større. Det er også en fordel med kortet, da du så kan flytte billeder direkte ved at tage kortet ud. Den mulighed giver N95 8GB ikke. De 8GB kan jo heller ikke blive til mere pga, at der ikke kan komme kort i. (dog tror jeg ikke du får brug for mere). Det skal så siges, at telefonen læser hurtigere fra mobilens egen plads end fra et korts. Men N82 har også rigeligt med plads på telefonen til f.eks. programmer som skal læses hurtigt.

Telefonernes største problem er batteriet. Især ved brug af GPS. Men jeg har købt en biloplader til når jeg skal bruge GPS. Det vil jeg anbefale. Sådan en koster vel ca. 150 kr.

N82 og N95 8GB = gode funktioner, men høj pris. Designet kunne være bedre.

Det var så stort set det jeg også havde skrevet før, bare forkortet en del ned :)
Avatar billede blacktiger Nybegynder
16. oktober 2008 - 23:48 #5
Jeg ved ikke om der kommer flere svar til dette spørgsmål så jeg overvejer bare at lukke nu.

I skal begge have mange tak, specielt emfr08ab, det var meget brugbart!

smid begge gerne et svar
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
17. oktober 2008 - 13:26 #6
Det var så lidt :)

Held og lykke med at finde en mobil, der passer dig. Jeg var selv meget i tvivl, da jeg købte min N82. Man bliver jo nødt til at gøre op med sig selv, om man bare vil haave en mobil, der skal kunne ringe op eller om man vil betale for funktioner.