Avatar billede janvind Praktikant
14. oktober 2008 - 18:51 Der er 16 kommentarer

Ens skrift i webbrowsere

Hvordan får man ens skrift i diverse webbrowsere
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 18:59 #1
Med Flash eller grafik. =) Browserne er forskellige programmer - de tolker forskelligt. Og det kan du ikke gøre noget ved.
Avatar billede kalp Novice
14. oktober 2008 - 19:11 #2
gamledags metode, lav et stylesheet til hver browser:)
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 19:50 #3
Men det tillader dig f.eks. ikke at give skriften i IE samme "bløde" look, som den f.eks. har i Safari.
Avatar billede janvind Praktikant
15. oktober 2008 - 10:26 #4
=> Kalp
Det er umiddelbart også min løsning. Har du dette?
Avatar billede kalp Novice
15. oktober 2008 - 13:59 #5
om jeg har hvad?
du skal jo selv lave dine stylesheets så de passer til din hjemmeside:)
Avatar billede w13 Novice
15. oktober 2008 - 14:14 #6
janvind>> Hvordan er det, du vil have skriften til at være?
Avatar billede janvind Praktikant
16. oktober 2008 - 15:36 #7
Jeg selv stylesheets til at styre tekst i IE, men jeg ved at man kan indbygge IF-sætninger i stylesheets, således at man kan styre det enkelte browsere - jeg bare ikke hvordan.
Avatar billede w13 Novice
16. oktober 2008 - 15:58 #8
Men - hvordan er det, du vil have skriften til at være? :)

Man kan ikke bruge deciderede if-sætninger i stylesheets, men da de forskellige browsere læser stylesheets forskelligt, kan du bruge såkaldte "CSS Hacks". Disse udnytter at forskellige browsere ignorerer bestemte ting.

Se mere her: http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss

Der står beskrevet, hvordan man f.eks. sætter et stylesheet til kun at blive læst af IE6 - eller f.eks. hvordan det kun kan blive læst af _alle andre_ browsere end IE6.
Avatar billede janvind Praktikant
16. oktober 2008 - 20:12 #9
Jeg bruger selv IE7 og får ingen fejlmeldinger.
Avatar billede w13 Novice
16. oktober 2008 - 20:52 #10
Fejlmeldinger!?!?
Avatar billede janvind Praktikant
17. oktober 2008 - 21:33 #11
Skal vi konkludere at der ikke er nogen, som har en færdigprogrameret løsning?
Avatar billede w13 Novice
17. oktober 2008 - 22:21 #12
Jeg er ikke sikker på, vi endnu har forstået præcis, hvad du ønsker. Så muligvis har vi noget færdigt eller kan hurtigt strikke noget sammen. Jeg er f.eks. endnu ikke sikker på, hvad det præcis er, der skal være ens i alle browsere. Og da jeg viste dig, hvordan du kunne skjule CSS med hacks, skrev du "Jeg bruger selv IE7 og får ingen fejlmeldinger". Og da forstår jeg ikke rigtig. :) Dvs. jeg kan ikke se sammenhængen mellem min og din kommentar. Hvis du uddyber den, kan jeg sikkert hjælpe. Hvilke fejlmeldinger havde du forventet i IE7 og hvornår?
Avatar billede janvind Praktikant
18. oktober 2008 - 12:25 #13
Problemet er, at eksempelvis IE og Firefox ikke viser hjemmesiderne ens.

Jeg håbede, at der var nogle der havde en html-fil med doctype og stylesheet samt tilhørende css-fil, som tog højde for de forskelleige browsere.
Disse filer vil jeg bruge til at arbejde videre i - dvs. fylde tekst og billeder m.v. i.
Stylesheet og css-fil skal kun indehold et par skrifttyper, således at jeg selv kan tilpasse dette.

Hvis der er nogle, der har noget interessant, kan I sende det på jv@hns-as.dk.
Avatar billede w13 Novice
18. oktober 2008 - 13:18 #14
Ja, så langt er jeg med. Jeg troede bare, det var nogle specifikke ting, du ville have ensrettet i browserne og ikke bare alle. =)

Men flere af browserne - især IE - tolker meget anderledes end de andre browsere.

Og du finder ikke et CSS-dokument, der som standard tager højde for alle disse forskellige ting. Det ville også være overkill at tage højde for en masse koder, du sikkert ikke kommer til at bruge.

Den eneste løsning er, at teste i de forskellige browsere, hver gang du laver noget nyt på siden. Når noget tolkes anderledes, ved du så straks, hvor den er gal; nemlig i det nyeste, du har skrevet. Derved kan du fokusere på at rette det enkelte sted til.
Og med den fremgangsmåde sparer du rigtig meget tid i sidste ende. =)

Den ekstra bonus er, at man hurtigt lærer forskellene på browserne at kende, så du næste gang kan tage højde for det fra start. =)
Avatar billede w13 Novice
18. oktober 2008 - 13:19 #15
Men du kan selvfølgelig også altid spørge os til råds herinde, om hvor problemet ligger, når dit design driller i en browser. Det kræver bare, at vi kan se et link til siden eller alternativt et screenshot af problemet.
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2008 - 21:56 #16
<ole>

"Jeg håbede, at der var nogle der havde en html-fil med doctype og stylesheet samt tilhørende css-fil, som tog højde for de forskelleige browsere."

Det giver ikke mening, da HTML og CSS jo er skrevet præcis til ét layout/design. Hvis jeg giver dig en filkombination, som du efterlyser - ville det jo være et helt usandsynlig svnieheld, hvis den ser ud, som du ønsker den skal se ud  ;o)

Derudover kan der være rigtig mange årsager til, at sider ser forskelligt ud i forskellige browsere. Det behøver absolut ikke have noget med sprogene eller browserne at gøre. Det skyldes ligeså ofte koderen selv  =)

/mvh
</bole>