Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
14. november 2008 - 08:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WRT54G router laver 2 forbindelser (1 sikker + 1 usikker)

Hejsa
Min svigerinde bakser med sin trådløse router, Linksys WRT54G, som indtil nu har fungeret fint som trådløs switch til internettet for 2 bærbare. Men den har kørt uden sikkerhed i længe (!!), og det har vi nu ændret til VPA, hvilket reeelt gik fint. Men nu viser det sig at Linksys'en har lavet 2 trådløse forbindelser; 1 med VPA-sikkerhed og 1 uden. Forbindelsen med sikkerhed virker fint, og kræver kode som den skal, mens man ikke kan logge på den anden, selvom den er "usikker".

Hun kan ikke slette den usikre nogen steder, og vi lurer om hun bare skal være ligeglad, eller om skumle-hackere alligevel kan udnytte den usikre?
Avatar billede tonygk Nybegynder
14. november 2008 - 10:39 #1
Din router kan IKKE lave 2 eller flere forbindelser og KUN 1.
det som I kan se er på hendes maskine, som er kusket fra tidligere. Det kan du slette ved at komme i
Control Panel --> Netværksforbindelser --> Højreklik på trådløs netkort (forbindelse) og egenskaber. Vælg 2. faneblade som hedder trådløs forbindelse og her skal du mærkere den som ikke er ønsket, og slette det.
det er selvfølgelig, hvis hun kører med windows XP.
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
14. november 2008 - 10:54 #2
Hej Tony
Tak for hurtigt svar :-)
Der lyder meget fornuftigt; selvom den har to antenner ;-)
Men burde den gamle forbindelse så ikke forsvinde mens hun slukker for routeren?
Min bærbare har også mange "gamle" net som den har været på gennem tiden, og de er ikke synlige når jeg viser tilgængelige netværk. Hvordan kan det være det er andeledes med hendes Linksys?
Avatar billede tonygk Nybegynder
14. november 2008 - 11:05 #3
Der findes nogle Wireless Router og AccessPoint som kan håndtere op til 24 fordindelser(VLAN).
Men din router kan ikke mere end 1, selvom den har 2 (og nye modeller 3) antenner.
Jeg kan ikke give en præcis forklaring, hvorfor, da der kan være flere muligheder, men du behøver ikke tænke på hacker eller lign. da man kan ikke hacke et netværk som ikke findes  ;--)).
Jeg er næsten sikker på beskeden den med "usikker forbindelse" forsvinder meget snart(indenfor 48 timer).
Held og lykke
Mvh Tony
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
14. november 2008 - 11:27 #4
Vi prøver, tak for svaret :-)
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
14. november 2008 - 11:28 #5
Vi prøver, tak for svaret :-)
Avatar billede mixeren Nybegynder
14. november 2008 - 21:54 #6
Du skal bestemt ikke være sikker på at det gamle net forsvinder. Har for nylig været ude og sætte trådløs netværk op. På den ene af deres bærbare var der omkring en 20-25 tilgængelige net. (alle andre bærbare sagde kun 1 net, incl min egen). Alle disse net var selvfølgelige ikke online, men stammede fra en ferie tur familien havde været på.... sidste år.

Jeg har ikke nogen forklaring på hvorfor nogle computere husker gamle net, men jeg vil gætte på det skyldes netkorts driveren.

Der ud over kan du selvfølgelig rolig lytte efter tonygk. Dem gamle fides ikke mere, der er kun på din svigerindes computer den kan ses.
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
17. november 2008 - 08:03 #7
Hej mixeren; tak for dit beroligende input :-)