Avatar billede dennish Nybegynder
09. december 2008 - 12:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

dir kommando med æ og ø ogå

Jeg har en fil der hedder testæøå.txt i min mappe C:\and. Når jeg i prompten skriver dir står der følgende:

09-12-2008  12:05    <DIR>          .
09-12-2008  12:05    <DIR>          ..
08-12-2008  15:34                27 testæoå.txt
              1 File(s)            27 bytes
              2 Dir(s)  2.156.404.736 bytes free

C:\and>
Hvorfor skriver den testæoå.txt og ikke testæøå.txt som min file hedder. Er der en måde hvorpå jeg kan få min dir kommando til at vise det rigtige navn.

Grunden er at jeg i programmeringssprog bruger kommandoen dir til at finde og slette filer. Men hvis min dir giver mig testæoå.txt kan jeg jo ikke bruge en kommando i mit programmeringssprog til at slette filen testæoå.txt da den jo ikke eksisterer.
Avatar billede mireigi Novice
09. december 2008 - 12:18 #1
hvilket programmeringssprog bruger du det i?
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. december 2008 - 12:18 #2
Det bedste ville være at lade være med at bruge æøå. Det skaber kun problemer.
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. december 2008 - 12:19 #3
Er der nogen der prøver at uploade en fil med æøå (eller andre ugyldige tegn), giver du dem en fejlmeddelelse eller replacer.
Avatar billede dennish Nybegynder
09. december 2008 - 12:24 #4
Jeg bruger SAS, hvilke er et legacy sprog. Og ja man skal lade være med at bruge æ,ø,å men det er ikke mig der navngiver filerne æ,ø,å men brugerne af systemet. Og de navngiver filerne hip som hap. Men kan man ikke lave et dir kommando der fanger ø ?
Avatar billede olebole Juniormester
09. december 2008 - 12:40 #5
<ole>

Kan man lære folk, at deres breve ikke kommer frem, hvis de ikke sætter frimærke på (eller for den sags skyld, hvis de ikke lægger brevet i postkassen), burde det også være muligt at lære dem, at æ, ø og å ikke er tilladt.

Brugerne er faktisk så intelligente, at de kan håndtere et ekstremt abstrakte scenarium: Når de bevæger en plastikklump hen over deres bord, flytter en pil sig tilsvarende på skærmen.

Er de begavede nok til at lære det, kan de også sagtens lære at undgå tre tegn, når de navngiver filer. Det forudsætter naturligvis, at man tager dem alvorligt og undlader at nedvurdere dem ved at tørre r*v på dem konstant. Vær i stedet venlig overfor dem og lær dem at bruge IT ... det er dig, der kan gøre det  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. december 2008 - 12:41 #6
Den giver sandsynligvis o fordi din konsol kører med en codepage (tegntabel) der ikke indeholder det pågældende tegn. Windows finder derfor det tegn der passer bedst - det er o, fordi ø betragtes som et o med en accent (skråstregen).

Du kan kontrollere at det er rigtigt ved at køre kommandoen "chcp" - den vil sikkert sige at den nuværende codepage er 437.

Normalt bør man bruge WinAPI funktionerne til at finde filerne, netop for at undgå parsning og alt det, men hvis det ikke er en mulighed, så kan du midlertidigt skifte til en codepage der KAN udtrykke de relevante tegn. Dette gøres med "chcp XXX", hvor XXX er nummeret på den ønskede codepage. En dansk maskine bruger normalt 850.

For en mere international tilgang til tingene, kan du måske bruge 65001, der er UTF-8.
Avatar billede dennish Nybegynder
09. december 2008 - 22:01 #7
ole. Jeg er enig med dig at man skal lade være med at navngive filer med æ,ø,å. Men i den givne situation er det svært at bede flere hundrede bruger fordelt forskellige steder i Danmark at lade være med at bruge æ,ø,å. Det er nærmeste utopi. For der er altid en eller to der lige glemmer det. Pidgeot. Ja chcp blev løsningen på mit problem. Smider du et svar
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. december 2008 - 22:26 #8
Værsgo.
Avatar billede olebole Juniormester
10. december 2008 - 01:40 #9
Hvis det er filer, som bliver uploaded, er det kanon nemt. Filen bliver afvist og brugeren får besked om, at de tre tegn er 'ulovlige'  =)