Avatar billede johncleese Nybegynder
20. december 2008 - 12:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

licens spørgsmål vedrørende virtuelle server på hypervisor hosts!

hejsa.
Er der nogen der kan forklare mig microsoft indviklede formulering på processor licenser på en stanard sql server på en f.eks esx server.
Kan man nu f.eks har en 2 processor quad core esx server og man installere en vm server med en sql stanard server på med 1 virtal cpu. kan man så nøjes med at licensere for 1 fysisk cpu og 1 virtuel cpu. dvs. 2 cpu licenser i alt ?
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
20. december 2008 - 21:24 #1
Du må ikke hænge mig op på det, men jeg er ret sikker på at du skal betale for det antal cpu'er (dvs antal sockets - IKKE antal core's) der er i den fysiske server. Dvs jeg vil tro du skal betale licens til 2 cpu'er. Du må så til gengæld installere "uendelig" mange sql servere på den ene fysiske esx server.
Avatar billede agermose Nybegynder
21. december 2008 - 09:50 #2
Under SPLA aftalerme: windows CPU er en socket ikke kerne, og taler vi Windows Datacenter edition, så betaler man en licens af den "version" og så er antal windows VMer frit efterfølgende. HVIS det altså er "unauthendicated" versionen både for host og VMer.

Jeg er ikke overbevist om at der findes tilsvarende versioner og regler for MSSQL.

Men det, der må gælde jf. spørgesmålet må være, at kigger du isoleret på den Windows Server på en VM og installerer MSSQL på den, så betaler du license for en windows server licsens og en mssql serverlicense ud fra at din VM kun kører en CPU.

men spørg Microsoft og gerne skriftligt, så du har dokumentation for at din evt. fejl i licenserne skyldes microsoft rådgivning :)
Avatar billede jensriis Novice
24. februar 2009 - 21:34 #3
For sql server 2005 std ed. gælder så vidt jeg ved flg.

Fysisk server: Her betales for antal fysiske CPUer(sockets)
Dvs. hvis du har 2 fysiske quad core - altså 8 kerner betaler du 2 licenser.

Virtuel server: Her er det en licens for hver tildelt cpu uanset underliggende hardware.

Sådan var det i hvert fald sidst jeg undersøgte det