Avatar billede zliber Nybegynder
21. december 2008 - 21:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formel men skjul mellemregninger i kontoudtog

Hej eksperter,

Jeg har et ganske almindeligt kontoudtog, bygget op som følgende kolonner:

TEKST | INDTÆGT | UDGIFT | SALDO
papir              20      100
saks              20        80
løn      100              180

Og så videre...
Jeg tror i har idéen nu :)

I kolonnen saldo, er formlen naturligvis noget lig
SALDO OVENOVER PLUS INDTÆGT MINUS UDGIFT ER LIG MED
Sådan at den hele tiden tager og danner en ny saldo af sig selv.

Hver gang jeg skriver et nyt punkt på, skal jeg kopiere et saldo felt og lave et nyt, for ellers er formlen der jo ikke...

Jeg kan også vælge at lade formlen i saldo kolonnen stå hele vejen ned, men så ser det noget sjusket ud, for i alle de tomme rækker hvor jeg endnu ikke har bogført noget, står saldoen...

Kan man ikke gøre så jeg bare kan skrive en indtægt eller udgift ind, og så beregner den en saldo i den række uden at den skal gentage saldoen i de efterfølgende mange, endnu, tomme rækker?

Håber i forstår hvad jeg mener...

Mvh Zliber
Avatar billede zliber Nybegynder
21. december 2008 - 21:28 #1
Bemærk at tallene ovenover har rykket sig lidt... I skal lige i tankerne rykke dem hen i rette kolonne :)
Avatar billede kabbak Professor
21. december 2008 - 21:55 #2
Formlen for D3 =HVIS(ELLER(B3<>"";C3 <>"");D2+(B3-C3);"")
Avatar billede zliber Nybegynder
21. december 2008 - 22:08 #3
Kanon - Den virker :)
Avatar billede zliber Nybegynder
21. december 2008 - 22:18 #4
Jeg sidder lidt og leger med formlen nu,
Hvordan gør man så hvis der ikke er noget regnestykke imellem.
Altså samme eksempel, men kun indtægt.
Så det hele tiden er saldo plus nyt beløb.
Avatar billede kabbak Professor
22. december 2008 - 11:20 #5
den skal virke uanset om det er indtægt eller udgift.
Avatar billede zliber Nybegynder
22. december 2008 - 11:53 #6
Det gør den også :)
Jeg er vist ved at rode mig ud i et nyt spørgsmål.
Jeg kan ikke helt finde ud af hvad i formlen jeg skal fjerne, hvis indtægt og udgift er samme kolonne.
Så C3, skal være C2+B3=C3. Hvis der altså så står noget i B3.
Avatar billede kabbak Professor
22. december 2008 - 12:14 #7
Hvis de står i samme kolonne, skal du have minus for an udgift.
Hvis vi siger at det er C kolonnen
HVIS(C3<>"";D2+C3;"")
Avatar billede zliber Nybegynder
22. december 2008 - 12:21 #8
Tak for hjælpen kabbak,
Det kan godt være der falder flere Excel spørgsmål af til dig :)
God jul!