Avatar billede ping_pong Praktikant
27. december 2008 - 14:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

update månede.

Jeg har et klik script hvor den opdatere tabellen i mysql.
Jeg kunne godt tænke mig at den kunne opdatere i den måneden man er i.
Vi er nu i december, så opdatere den kolonnen med december og hvis man er i januar så opdatere den januar kolonnen.
Håber at I forstå mit spørgsmål.
Avatar billede nemlig Professor
27. december 2008 - 15:04 #1
Du må hellere vise lidt kode - så er det nemmere at komme med konkrete svar.
Men ellers kan du med date('m') fange den aktuelle måned og styre det med noget if...
Avatar billede ping_pong Praktikant
27. december 2008 - 15:19 #2
det er svært at forklare mig, jeg ved ikke om man skal bruge select eller if o.s.v.

if month=januar insert into table were month = januar
if month=februar insert into table were month = februar

o.s.v.
Avatar billede ping_pong Praktikant
27. december 2008 - 15:19 #3
where
Avatar billede nemlig Professor
27. december 2008 - 16:08 #4
Select anvender du når du vil hente nogle data fra MySQL.
INSERT INTO anvender du, når du vil insætte en ny post i MySQL
UPDATE anvender du, når du vil opdatere en eksisterende post i MySQL.

if kan du fx. anvende efter dette princip:

Hvis indeværende månedsnr. er 12, så indsæt forskellige værdier i tabellen, hvor måned er december.

Omskrevet til php-kode:

if(date('m') == '12')
{
$sql = "UPDATE tabelnavn SET felt1= '".$felt1."' WHERE maanedsnavn = december";
}

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, ellers må du bidrage med lidt mere info.
Avatar billede cronaldo Nybegynder
28. december 2008 - 13:47 #5
Okay, for mig er det da ekstremt mærkeligt hvorfor du skal gøre det? men hvorfor ikke lade være med at bruge månedsnavne og så bruge tal i stedet? så bliver det jeg EKSTREMT meget nemmere ..
Avatar billede cronaldo Nybegynder
28. december 2008 - 14:11 #6
$maaned = date("m");
IF($maaned == "1"){
$maanedsnavn = "januar";
} ELSE IF($maaned == "2"){
$maanedsnavn = "februar";
} ELSE IF($maaned == "3"){
$maanedsnavn = "marts";
} ELSE IF($maaned == "4"){
$maanedsnavn = "april";
} ELSE IF($maaned == "5"){
$maanedsnavn = "maj";
} ELSE IF($maaned == "6"){
$maanedsnavn = "juni";
} ELSE IF($maaned == "7"){
$maanedsnavn = "juli";
} ELSE IF($maaned == "8"){
$maanedsnavn = "august";
} ELSE IF($maaned == "9"){
$maanedsnavn = "september";
} ELSE IF($maaned == "10"){
$maanedsnavn = "oktober";
} ELSE IF($maaned == "11"){
$maanedsnavn = "november";
} ELSE IF($maaned == "12"){
$maanedsnavn = "december";
}

mysql_query ("UPDATE tabelnavn SET felt1= '".$felt1."' WHERE maanedsnavn = '".$maanedsnavn."');
echo "Feltet er opdateret succesfuldt!";

Du kan bruge det her :) .. det skulle virke efter hensigten :)

Men jeg kunne forestille mig du havde bruge for andre WHERE-kriterier end fx maanedsnavn? :)
Avatar billede ping_pong Praktikant
28. december 2008 - 14:56 #7
<?php
$ts = date(m);

mysql_query("UPDATE `table` SET `felt1`=felt1 WHERE felt2='$ts'");

header("Location:");

?>

jeg byggede lidt vidre på "nemlig" løsning.

Giv et svar nemlig
Avatar billede nemlig Professor
28. december 2008 - 15:34 #8
Hermed et svar.
Avatar billede cronaldo Nybegynder
28. december 2008 - 16:32 #9
som sagt skrev du som om der i tabellen lå TEKST på månedens navne .. og det var egnetligt bare det, jeg byggede ud fra.. :)