Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. december 2008 - 23:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gammel Øl - 2007, kan det drikkes?

Hej..

Jeg har kælderen fuld af luksusøl, som jeg nu godt kan huske at jeg købte, men siden hen har glemt alt om...

De fleste øl har en "best før" dato omkring septemper 2007, så derfor spørger jeg: Kan de stadig drikkes?

Jeg har også nogle alkoholiserede sodavand, og i nogle af dem er der bundslam i... Jeg gætter på at det er gær?

Kan de stadig drikkes, og hvad skal jeg gøre med gæret? Prøve at blande det op, eller si det fra?
Avatar billede Beach Mester
28. december 2008 - 23:41 #1
Hvis dine øl har stået mørkt og "kælderkoldt" kan du uden problemer drikke dem.
Vil endda ved korrekt opbevaring sige at nogle øl faktisk vinder ved at blive lagt på lager i nogen tid da der så vil ske en eftergæring. Det er jo også det der sker når en bryg bliver lagt på lager (lagerøl).
Men som dine alkovand så kan der også i øl være en smugle bundfald.
Det bedste er at dekantere (omhælde) dine flasker til enten glas eller karafler, dog uden at ilte væsken.
På den måde lader du bundfaldet blive tilbage i flaskerne.
Dette kan man selvfølgelig også gøre direkte i serveringsglasset.

Nogle bryg er bedre til lagering end andre, så du kan jo lige åbne en flaske eller 2 og smage på den efter nedkøling til serveringstemp. Du vil bare på duften kunne finde ud af om der er sket en forrådnelse eller om øllet her det godt.

Dine alkodrik behandler du på samme måde som øl

Højt Skum

//Beach
Avatar billede egr_sli Nybegynder
29. december 2008 - 01:07 #2
Tak for det fine svar, lige hvad jeg manglede..

Ja, øllene har stået mørkt, og relativt koldt, som i en normal kælder..

Jeg går ud fra at der ikke er nogen anden udvej end at smage på sagerne, ville bare lige høre om det var decideret livsfarligt først :D

smid et svar!
Avatar billede Beach Mester
29. december 2008 - 01:20 #3
Du kan på ingen måde blive syg af at smage på dårlig bryg, kun få en grim smag i munden. Denne smag vil helt automatisk stoppe dig i at fortsætte -->hele<-- lageret igennem. Så det begrænser sig selv:-)

Så livsfarligt det bliver det aldrig!

Men husk at starte med 2 flasker, gerne fra forskellige kasser. At kassere hele lageret pga. at en flaske har været udsat, er slet ikke nogen garanti for at alt det andet skal ud samme vej.

Ellers kan du jo altid slå på "tråden" her på E, så stiller jeg gerne med en stor bil og skal også nok hjælpe dig med at bære det hele op fra kælderen *S*

//Beach
Avatar billede mortensen Nybegynder
29. december 2008 - 09:01 #4
Interessandt emne. Og måske er det ikke høfligt at bryde ind. Jeg har desværre ikke en kælder fuld af øl. Men jeg har Carlsbergs valgpakke fra 1997 (6 øl) hvor kun en kom i produktion. Er det noget som ølkender, du kan henvise til en ølklub der evt er interesseret i disse. Har lige set www.ale.dk . Er der evt. andre? Mvh Andy
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2008 - 14:19 #5
jeg har på en ølmesse hørt at øl (gode øl (som en st. feulein), ikke alm. hof) sagtens kan gemmes mange år efter sidste salgsdato, og at som beach skriver kan "vinde på det".
Du skal ikke være bange for sep. 2007 selvom det er hof ;o)

Sodavanden ville jeg dog holde mig fra ;o)

Fik selv en rødvin fra 1975 sidste år, føj den smagte ikke godt, men ned skulle den (den var jo ikke billig), den havde nok ikke været opbevaret ordentligt, "klokkede" nok omkring 25-30 procent alkohol, men jeg blev ikke syg eller dårlig

;o)
Avatar billede Beach Mester
30. december 2008 - 01:10 #6
Zandyx--->
Du kan prøve at tage kontakt til disse brave mennesker:
http://www.dkbeer.dk/
De afholder også auktioner og din valgpakke er måske et godt aktiv:-)

Hvis du bor på djævleøen Sjælland og har en ide om hvad du forventer at få for den, er du også velkommen til at komme med et forslag til mig selv.
Jeg samler selv på øl, men ikke mere end at alt nyt altid bliver købt i 2 Ex. et til at smage og et til kælderen. Så er der lagt op til nogle hyggestunder den dag jeg ikke aner hvad jeg skal lave. Så din pakke er nok i højre kurs hos dem der går op i det med liv og sjæl. Men vil du ikke bruge for meget tid på det, så kunne det jo være!!!

a1--->
Der er lige så stor forskel på vin som på øl. Nogle vine bliver brygget med lang lageringstid for øje, mens andre ikke kan holde sig i mere end nogle år.
Og selv her kan man meget nemt blive snydt lidt, selv om en kender anbefaler en god vin til lager.

Købte for 3 år siden 25 kasser CJC vin af vores kære Bjarne Riis. Selv om en kyndig vinmand gav et go for opbevaring i op til 8-10 år, så har jeg det sidste år måtte tage et  par flasker med hver gang vi skulle noget. Vinen er som sådan stadig rigtig rigtig god, men der er kommet ganske meget bund i flaskerne og det er nu begyndt at krystalisere. Vinen er opbevaret stående (ikke liggende som det er anbefalet) i kælder med en temp. på omkring 15 grader.

Så dem slipper jeg ikke for at dekantere når de skal på bordet.

Det gode er så at jeg fik dem til en rigtig svedig pris, og når nu smagen stadig kan hamle op med en Haut Medoc Gran Cru fra ´84 (sikkert stavet ganske forfærdeligt) så går det nok endda *S*

Alkodrikken ved jeg ikke så hulens meget om, men ville ikke være nervøs ved at stikke snuden ned i et glas, og duftede det som man forventer og smagen også er OK så ville jeg ikke tøve ved at servere det for andre.

//Beach - Medlem No. 3039 hos Danske Ølentusiaster-> Ale.dk