Avatar billede drstein Novice
03. januar 2009 - 15:39 Der er 5 kommentarer

Spyware eller virus scanner

Hej
Er Adaware sikker som anti-spyware? Jeg er sikker på jeg har noget stads kørende på min maskine - den bruger eksempelvis jævnligt A-drevet.
Jeg benytter pt Zonealarm samt Antivir. Bør man betale for at få en bedre beskyttelse?
mvh
Drstein
03. januar 2009 - 15:52 #1
Det er jo lidt af en religions sag *S*

http://www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken.html

03. januar 2009 - 15:52 #2
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)

Mht.: Vista - HøjreMusseTast på *.EXE filen - Kør som Administrator...

Avatar billede drstein Novice
04. januar 2009 - 13:47 #3
Fra Malware:

Malwarebytes' Anti-Malware 1.31
Database version: 1609
Windows 5.1.2600 Service Pack 2

mbam-log-2009-01-04 (13-35-29).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|E:\|F:\|)
Objekter skannet: 282886
Tid tilbagelagt: 2 hour(s), 37 minute(s), 44 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 0
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 0

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Fra Hijack:
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 13:45:32, on 04-01-2009
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16762)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\brsvc01a.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\brss01a.exe
C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\sched.exe
C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\avguard.exe
C:\Programmer\CyberLink\PowerCinema\Kernel\TV\CLCapSvc.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
c:\Programmer\Matrox Graphics Inc\PowerDesk SE\Matrox.PowerDesk.Services.exe
C:\WINDOWS\system32\mgabg.exe
C:\Programmer\CyberLink\Shared files\RichVideo.exe
C:\WINDOWS\system32\spupdsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\avgnt.exe
C:\Programmer\Pure Networks\Network Magic\nmapp.exe
C:\Programmer\Matrox Graphics Inc\PowerDesk SE\Matrox.PowerDesk SE.exe
C:\Programmer\HP\Digital Imaging\bin\hpqSRMon.exe
C:\Programmer\CyberLink\PowerCinema\PCMService.exe
C:\Programmer\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe
C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
C:\Programmer\Pure Networks\Network Magic\nmsrvc.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KHALMNPR.EXE
C:\WINDOWS\system32\spnpinst.exe
C:\WINDOWS\system32\Sysocmgr.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\SpeedFan\speedfan.exe
C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\avnotify.exe
C:\Programmer\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Diverse\Hijack this\alternativ.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://mit.forum.dk/default.aspx
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: AskBar BHO - {201f27d4-3704-41d6-89c1-aa35e39143ed} - C:\Programmer\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\programmer\google\googletoolbar2.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Programmer\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\programmer\google\googletoolbar2.dll
O3 - Toolbar: ZoneAlarm Spy Blocker Toolbar - {3041d03e-fd4b-44e0-b742-2d9b88305f98} - C:\Programmer\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [avgnt] "C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\avgnt.exe" /min
O4 - HKLM\..\Run: [nmapp] "C:\Programmer\Pure Networks\Network Magic\nmapp.exe" -autorun -nosplash
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Programmer\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Matrox PowerDesk SE] "c:\Programmer\Matrox Graphics Inc\PowerDesk SE\Matrox.PowerDesk SE.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [hpqSRMon] C:\Programmer\HP\Digital Imaging\bin\hpqSRMon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "C:\Programmer\CyberLink\PowerCinema\PCMService.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] C:\Programmer\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe
O4 - HKLM\..\Run: [LanguageShortcut] C:\Programmer\CyberLink\PowerDVD\Language\Language.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ZoneAlarm Client] "C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe"
O4 - HKLM\..\RunOnce: [Malwarebytes' Anti-Malware] C:\Programmer\Malwarebytes' Anti-Malware\mbamgui.exe /install /silent
O4 - HKLM\..\RunOnce: [NoIE4StubProcessing] C:\WINDOWS\system32\reg.exe DELETE "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Active Setup\Installed Components" /v "NoIE4StubProcessing" /f
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\DOCUME~1\MS\LOKALE~1\Temp\SSUPDATE.EXE Software\SUPERAntiSpyware.com\SUPERAntiSpyware
O4 - Startup: PowerReg SchedulerV2.exe
O4 - Startup: SpeedFan.lnk = C:\Programmer\SpeedFan\speedfan.exe
O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O11 - Options group: [INTERNATIONAL] International*
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1230912864390
O16 - DPF: {EDFCB7CB-942C-4822-AF14-F0B687409848} (Image Uploader Control) - http://www.click4foto.dk/aurigma/ImageUploader4.cab
O18 - Protocol: pure-go - {4746C79A-2042-4332-8650-48966E44ABA8} - C:\Programmer\Fælles filer\Pure Networks Shared\puresp3.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Unknown owner - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: AntiVir PersonalEdition Classic Scheduler (AntiVirScheduler) - Avira GmbH - C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\sched.exe
O23 - Service: AntiVir PersonalEdition Classic Guard (AntiVirService) - Avira GmbH - C:\Programmer\AntiVir PersonalEdition Classic\avguard.exe
O23 - Service: BrSplService (Brother XP spl Service) - brother Industries Ltd - C:\WINDOWS\system32\brsvc01a.exe
O23 - Service: CyberLink Background Capture Service (CBCS) (CLCapSvc) - Unknown owner - C:\Programmer\CyberLink\PowerCinema\Kernel\TV\CLCapSvc.exe
O23 - Service: CyberLink Task Scheduler (CTS) (CLSched) - Unknown owner - C:\Programmer\CyberLink\PowerCinema\Kernel\TV\CLSched.exe
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Programmer\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Unknown owner - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe" -service -config "C:\Programmer\Java\jre6\lib\deploy\jqs\jqs.conf (file missing)
O23 - Service: Macromedia Licensing Service - Unknown owner - C:\Programmer\Fælles filer\Macromedia Shared\Service\Macromedia Licensing.exe
O23 - Service: Matrox Centering Service - Unknown owner - c:\Programmer\Matrox Graphics Inc\PowerDesk SE\Matrox.PowerDesk.Services.exe
O23 - Service: MGABGEXE - Matrox Graphics Inc. - C:\WINDOWS\system32\mgabg.exe
O23 - Service: Pure Networks Net2Go Service (nmraapache) - Unknown owner - C:\Programmer\Pure Networks\Network Magic\WebServer\bin\nmraapache.exe" -k runservice (file missing)
O23 - Service: Pure Networks Network Magic Service (nmservice) - Pure Networks, Inc. - C:\Programmer\Pure Networks\Network Magic\nmsrvc.exe
O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown owner - C:\Programmer\CyberLink\Shared files\RichVideo.exe
O23 - Service: TrueVector Internet Monitor (vsmon) - Check Point Software Technologies LTD - C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe
Avatar billede f-arn Guru
04. januar 2009 - 18:05 #4
04. januar 2009 - 19:27 #5
Enig!

Generelt: Afinstal

* AskBarDis