Avatar billede oddi Nybegynder
06. januar 2009 - 15:29 Der er 1 kommentar

Memory allocation

Hej eksperter.

Jeg bruger Linux (gcc). Jeg har lavet et program og jeg kan se at der er en memoryleak...

Jeg debuger på nuværende tidspunkt med at afkommentere diverse funktionskald osv for at finde hvor fejlen er. For at se om programmet bruger mere/mindre hukommelse kigger jeg på /proc/(prog pid)/status og prøver at følge med i div. vmXXX (se nedenfor), for at se om hukommelsels forbruget går op eller ned.

Jeg har dog ikke fundet noget på nettet om vmXXX og hvad de viser. Jeg ved at der findes f.eks valgrind som kan give informationer om div. mem leaks osv. Men jeg er udeefter at finde de grove mem leaks, med at udkommentere div. ting i koden og derefter følge med i VmXXX

VmPeak:      40448 kB
VmSize:      40448 kB
VmLck:          0 kB
VmHWM:      13480 kB
VmRSS:      13480 kB
VmData:      21856 kB
VmStk:          84 kB
VmExe:          56 kB
VmLib:      12040 kB
VmPTE:          48 kB

Er det måden at gøre det på? Er det smart at følge med i /proc/(prog pid)/status? Og hvilke tal skal jeg være opmærksom på?

Mvh Oddi
Avatar billede dennismp Nybegynder
06. januar 2009 - 15:52 #1
Prøv at se på valgrind. Det er den man plejer at bruge til den slags opgaver.