Avatar billede dennish Nybegynder
07. januar 2009 - 17:36 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

chmod på mapper og undermapper

Hejsa
Jeg har følgende mappestruktur på en AIX

server(rwx, rwx, ---)
logs(rwx,rwx,---)
  alle mine filer

Men når jeg opretter en fil får den permission
rw-, r--, r--,

Det fatter jeg simpethent ikke

Jeg vil gerne have at hver gang der bliver oprettet en fil i mappen logs så får den samme permission som biblioteket logs altså rwx,rwx,---. Jeg troede egentlig at min filer nedarvede permission fra biblioteket logs ? Nogen der kan hjælpe ( er slet ikke en ørn til unix )
Avatar billede egonspock Seniormester
07. januar 2009 - 19:11 #1
Blot et gæt: prøv
man umask
eller google umask på internettet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2009 - 19:58 #2
Evt: http://en.wikipedia.org/wiki/Umask
Nye filer finder ud af hvilke rettigheder de får, ud fra umask.
Så man kan bare oprette filen, og derefter give den de ønskede rettigheder.
Avatar billede dennish Nybegynder
07. januar 2009 - 22:18 #3
Erik>> øhh så hvis der oprettes en  ny fil så får den permission automatisk ud fra umask ?. Øhh kan jeg sætte umask på en mappe så filer der blive oprettet i mappen automatisk får permission der er defineret via umask
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2009 - 22:21 #4
Du kan sætte umask for din aktuelle session, som før nævnt: man umask
Du kan vel også ændre systemets umask, men nu er der jo en grund til den er som den er, så det vil jeg ikke anbefale ;)
Men hvad er problemet ved at oprette filen eller mappen, og derefter ændre rettighederne. Det gør alle andre - nogen særlig grund til du ikke vil?
Avatar billede dennish Nybegynder
08. januar 2009 - 09:16 #5
erik>> problemet er at jeg har en bruger bruger1 der opretter log filer. Disse filer får nu permission rw-, r--, r--. Senere hen læser en anden bruger bruger2 disse filer, hvorefter bruger2 flytter filerne efter endt læsning.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. januar 2009 - 09:37 #6
Så skal bruger1 oprette logfilen, og ændre rettighederne.
Avatar billede dennish Nybegynder
08. januar 2009 - 10:59 #7
Nu har jeg læst lidt på nettet vedr. Fandt ACL. Kan jeg ikke i ACL definerer at min bruger2 kan få rwx på alle filer i mappen logs ?
Har kigget på http://unix.ittoolbox.com/documents/popular-q-and-a/access-control-lists-acls-in-aix-3013

Eller tager jeg helt fejl ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. januar 2009 - 11:21 #8
Jeg mener ikke det kan bruges i forbindelse med umask for nye filer (men jeg kan tage fejl).

Jeg skrev ovenfor at du kan ændre umask for systemet, men du kan også gøre det for den enkelte bruger, når han logger ind (fx. i .cshrc - eller hvad shell han nu bruger). Men du kan ikke gøre det for mappen logs alene, og derfor kan det ikke anbefales, hvis brugeren laver andet på systemet.
Avatar billede dennish Nybegynder
08. januar 2009 - 11:40 #9
Erik>> ja du har ret. Løsningen blev simpelthen at ændre source koden så den(bruger2) læser filen med read permission og ikke write permission.
Avatar billede dennish Nybegynder
09. januar 2009 - 11:50 #10
Erik>> smider du ikke også et svar da du også har bidraget til forståelse/løsning
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. januar 2009 - 12:18 #11
Nej tak. Jeg samler slet ikke på point. Svar selv, accepter dit eget svar.
Avatar billede dennish Nybegynder
11. januar 2009 - 21:11 #12
svar