Avatar billede carloz Nybegynder
12. januar 2009 - 18:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af linux server, jeg kan køre programmer på

Hej,

Jeg har nu søgt på nettet og læst en del tråde herinde, men jeg bliver ikke klogere. Sagen er den, at jeg gerne vil oprette en server, der skal have et helt bestemt formål. Jeg arbejder ofte med komplicerede statistiske modeller. For ikke at skulle sløve min egen pc ned og i øvrigt vente flere timer på at modellen bliver færdig (det kan somme tider tage døgn), vil jeg oprette en server. Det eneste, jeg skal kunne med denne server, er at kunne logge ind på den, overføre data, starte statistikprogrammet, køre modellen i programmet og sidst få resultaterne ud. Det vil kunne spare mig for virkelig meget tid.

Min tanke er følgende:

1. At købe en meget kraftig computer.
2. At lave den til en Linux server
3. At kunne logge ind fra min computer over internettet for at få adgang til en simpel brugerflade, hvor jeg kan overføre mine data og starte og køre mit statistikprogram.
4. At lave brugerkontoer, sådan at andre også kan logge ind og bruge computeren.

Kan dette lade sig gøre (dvs. kan 2-4 i ovenstående lade sig gøre)? Jeg bruger selv Windows XP som styresystem på min egen PC, men den skal jo blot være en klient, der logger ind på serveren. Her har det vel ingen betydning, om jeg som klient kører Windows eller Linux – eller har det?

Jeg håber, nogen kan give mig et spark i den rigtige retning. Jeg er i hvert fald helt på bar bund i forhold til, om ovenstående kan lade sig gøre, og hvis det kan, hvordan jeg så skal starte.

mvh Kristian
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2009 - 18:45 #1
Ja.

Login med ssh og goer hvad du vil paa maskinen.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2009 - 18:46 #2
Du kunne overveje helt at droppe login og saa lave en service af en slags, hvor
du bare sender data og faar en email tilbage naar det er faerdigt.

Hvor nemt det er at lave afhaenger af dit statistik program.
Avatar billede carloz Nybegynder
12. januar 2009 - 18:51 #3
Fedt. Jeg skal have installeret statistikprogrammet Stata/MP. Hvad betyder login med "ssh"? Og jeg vil gerne kunne logge ind på en brugerflade, så jeg kan arbejde direkte på servercomputeren fra min egen computer.
Avatar billede carloz Nybegynder
12. januar 2009 - 19:00 #4
Kender du i øvrigt så en god "how to" på nettet eller lignende? Det må gerne være Ubuntu Server, hvis der altså ikke er bedre alternativer.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2009 - 19:14 #5
Der er masser af howto'er til Linux bl.a. Ubuntu paa nettet.

Google kan finde dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2009 - 19:15 #6
Hvordan koeres det program ?

ssh er en krypteret terminal forbindelse. Det er ihvertfald muligt. Adgang til GUI er
formentlig ogsaa muligt lidt afhaengig af netvaerk og sikkerhed.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2009 - 19:35 #7
Til anden server brug ville jeg nok anbefale f.eks. Centos eller Debian.

Men til dette brug vil en Ubuntu nok vaere helt fin.
Avatar billede carloz Nybegynder
12. januar 2009 - 19:44 #8
Lyder godt. Jeg kigger på ubuntuforums.org.

Programmet Stata/MP køres bare som alle andre programmer. Tænker du på noget specielt? Se http://www.stata.com/statamp/index.html.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. januar 2009 - 20:57 #9
... men, men , dette ser da ut til å være et program som er ment til å kjøre via grafisk grensesnitt a la windows eller x-windows, og da kommer man vel ikke langt med en ssh shell ?

Vet ikke hvordan dette fungerer mht flere samtidige brukere, men vnc kunne kanskje være noe ?
Avatar billede carloz Nybegynder
12. januar 2009 - 21:18 #10
Jeg er netop nu i gang med at læse om VNC. Det er platform-uafhængigt, så det er jo oplagt til mit formål. Host-computeren kan således være Ubuntu, mens jeg kan få adgang til min host fra min egen computer med Windows XP. Lyder det ikke fornuftigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2009 - 04:39 #11
VNC er et glimrende program.

En anden mulighed er at få en X applikation der kører på din Linux vist på den
Windows.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2009 - 07:33 #12
Jo, man kan godt kjøre VNC klient fra XP arbeidstasjon og overføre bilde fra en x-windows server som kan kjøre på Ubuntu, det går helt bra.

Når man starter opp dette så vil det i første omgang komme opp et skjermbilde som er noe mangelfullt ut i fra den default konfigurering som gjelder for VNC server. (I alle fall de gangene som jeg har testet dette.)

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å logge seg på fra flere samtidige klienter via VNC, har ikke prøvd, men sitter vel med en liten intuitiv følelse om at det ikke vil la seg gjøre (???)

For å få skjermbildet til VNC klienten til å se OK helt ut så må man gå inn i konfigureringsfilen til VNC serveren og sette noen parametre som er forholdsvis selvforklarende. Da vil det se helt bra ut. Kan ikke huske dette, men går ut fra at konfigureringsfilen til VNC serveren skulle ligge ett eller annet sted under /etc/ directory. Den kan jo for eksempel tenkes å hete noe slikt som vnc.conf eller noe slikt.

Remote pålogg fra VNC klient som kjører på XP kan ellers fungere helt fint. Det har jeg testet en del ganger.

Ellers, hvis jeg skulle kjøre flere samtidige pålogginger (og hvis det eventuelt ikke lar seg gjøre ved hjelp av VNC) så ville jeg kanskje tenke på å kjøre flere virtuelle Ubuntuer via Vmware og en 64 bit Linux i bunnen av dette. (Men det krever selvfølgelig mye RAM.)
Avatar billede carloz Nybegynder
13. januar 2009 - 09:15 #13
Tak for nogle gode svar.

1) Hvad er en X-applikation i forhold til VNC?
2) Kan jeg gøre følgende: Jeg installerer Ubuntu Server på min host, sætter en SSH-forbindelse op for sikkerhed, installerer VNC og det statistikprogram, jeg skal bruge. Derefter sætter jeg min klient-computer (min egen PC) op og installerer VNC.
3) Ang. virtuelle ubuntuer, som jeg ikke er helt sikker på hvad er, så skulle der være mere end nok ram. Vi køber en quad 3ghz processor med 8gb ram.
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. januar 2009 - 13:54 #14
1) X er den grafiske brugergrænseflade. Arne må mene at program der kan kører her.
2) Yep.
Avatar billede m_soender Nybegynder
14. januar 2009 - 10:28 #15
Man kunne evt. også køre x-windows igennem en ssh tunnel. se f.eks. her http://www.cag.lcs.mit.edu/~wentzlaf/faq/ssh_X.html
Avatar billede carloz Nybegynder
28. januar 2009 - 15:53 #16
Tak for svarene. arne_v og langbein - giver I ikke et svar, så jeg kan fordele pointene ud på jer. Arne får lidt mere, da han har været mest behjælpelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2009 - 17:14 #17
.