Avatar billede efes Nybegynder
15. januar 2009 - 14:28 Der er 2 kommentarer

Hvis formel - bevar værdi i celle

Hej Eksperter

Jeg har brug for lidt hjælp her. Jeg vil umiddelbart tro, at jeg kunne løse mit problem vha. noget VBA, men jeg kunne godt tænke mig, hvis det var muligt at gøre det alene med en formel. (Det er måske blevet lidt en principsag :-))

Here goes:
Kolonne A indeholder ugenumre i en fortløbende sekvens.
Kolonne D skal indehold en værdi, der hentes fra en fast celle ex. B1

Hver gang der tages hul på en ny uge (ugenr. findes i en beregnet celle), vil tallet i B1 ændres, og skal sættes ind i cellen i kolonne D, der svarer til den pågældende uge.

Det er lidt svært at forklare, så jeg forsøger lige at lave en illustration.

      A  | B | C | D |
1|    Uge:| 90|  |  |
2|    1  |  |  | 92|
3|    2  |  |  | 83|
4|    3  |  |  | 90|
5|    4  |  |  |  |
6|        |  |  |  |

Mit problem er, at når ugen skifter, eks. fra uge 2 til 3, så er det relativt enkelt at få værdien fra B1 til at stå i kolonne D ud for uge nr. 3. Jeg vil dog gerne beholde værdien fra de foregående uger, men som det ser ud lige nu, så vil D2 blive til et stort rundt 0.

Forsøgt formuleret på en lidt anden måde. Er der nogen måde hvorpå, man kan bevare den værdi der findes i en celle, når man har en formel med en 'HVIS' betingelse?

For forhånd tak for enhver hjælp jeg kan få.

//Efes
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 19:34 #1
Hvis forudsætningerne for en formel ændres, vil formlens resultat altid ændres. Du kan ikek fastlåse resultatet af en formel.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
16. januar 2009 - 14:39 #2
Du kommer nok ikke uden om VBA
Denne kode i modulet for arket vil indsætte værdien i B1 i D-kolonnen når den ændres:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    On Error GoTo endit
    Dim index As Integer
    If Target.Address = "$B$1" And Target.Value <> "" Then
      index = Range("F2") + 2
      Range("D" & index) = Range("B1")
    end if
endit: