Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
31. januar 2009 - 21:35 Der er 7 kommentarer

Reklame i kildekode - betalt design

Hejsa

Vi har købt nyt design inkl. typo3 installation for 40.000

Øverst i kildekoden har de indsat en kæmpe reklame
Jeg syntes et eller andet sted at det er lidt frækt, men jeg aner ikke hvad der er normalt

Er det okay eller ???

<!--

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

          DENNE HJEMMESIDE ER UDVIKLET AF xxxxxxxx
          - Besg os pt www.xxxxxxxx.com
          - Website udviklet i Typo3

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

    This website is powered by TYPO3 - inspiring people to share!
    TYPO3 is a free open source Content Management Framework initially created by Kasper Skaarhoj and licensed under GNU/GPL.
    TYPO3 is copyright 1998-2008 of Kasper Skaarhoj. Extensions are copyright of their respective owners.
    Information and contribution at http://typo3.com/ and http://typo3.org/
-->
Avatar billede Slater Ekspert
31. januar 2009 - 21:46 #1
Det er ikke normalt når man betaler for det, og det skal I ikke finde jer i. Det virker ærligt talt som om I har slynget 40.000 efter nogle værre amatører.
Avatar billede Mads Praktikant
31. januar 2009 - 22:10 #2
Er designet pænt, hvis man ser bort fra kildekoden??
Men kildekoden er jo ikke noget der er på forsiden for almindelige brugere. Så jeg syntes det okay, de har gjort det, da det bare er nogle credits til deres firma.

Men er der også reklame for deres firma på det visuelle design / webdesignet ??
Avatar billede Slater Ekspert
31. januar 2009 - 23:46 #3
Dybt uenig, madzen. Når man betaler for det, er det (med mindre andet er angivet) ikke regnet fra prisen, at designeren skal have reklame. Hvis han vil have lov at sætte et større reklameskilt op, må han slå en passende mængde af prisen til gengæld. Det kan godt være ikke mange kigger i kilden, men det ser stadig dybt uprofessionelt ud for dem der gør.

Der findes et diskret meta-creator tag, beregnet til netop at fortælle hvem der har lavet siden. Det kan de bruge, og med rette forvente at man lader blive. Alt andet er skamløs reklame, som ikke hører hjemme i en betalt løsning.
Avatar billede Mads Praktikant
01. februar 2009 - 00:23 #4
Jo men det er en bagatel efter min mening. Men hvis designet er tip top klasse, så det vel i orden?
Og ud af 100 besøgende, hvor mange kigger så på et sitets kildekode? Jeg gør det kun, hvis jeg skal finde ud af, hvem der har lavet sitet bl. a. Men hvis der var et logo af webfirmaet på erics website, så det frækt.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
01. februar 2009 - 12:11 #5
Det er udelukkende i kildekoden at det er

På en måde er det harmløs men

1) For os er det unødvendig fyld.
2) Hvis nogen skal bruge et nyt design som skal minde om vores/være samme branche, så mener jeg helt klart ikke at vi skal være reklame-søjle.
3) De ting vi har fået integreret er VORES ønsker, baseret på vores viden om markedet. Skulle samme programmør lave samme løsning med nyt design, vil de jo kunne tilbyde ting (evt. ubevidst) til den nye kunde som er vores arbejde

Eller sagt på en anden måde.... Hvis nogen kigger i kildekoden er det for at finde oplysninger om funktioner, vores firma, eller andet.

Men uanset om det er en konkurrent, en som vil lave noget tilsvarende det vi har, eller andet, så er de ting man IKKE kan læse, sansynligvis heller ikke noget vi ville fortælle hvis nogen ringede til os....
Avatar billede torotune Nybegynder
07. februar 2009 - 17:20 #6
"Men hvis der var et logo af webfirmaet på erics website, så det frækt."

- at sætte et logo et sted i designet fra firmaet der har udviklet det, synes jeg er i orden. Der er jo logoer på et hvilket som helst produkt du køber i dag - biler og elektronisk issenkræm - selv hvis du køber en phuket blomster smækker de et ordentligt klistermærke ned oveni med butikkens logo og adresse.

Selvfølgelig skal det være diskret og uforstyrende for designet, og man skal have lov til at meddele at man gerne vil have det fjernet, men jeg synes ikke det frækt lige at sætte et fingeraftryk hvis man er stolt af sit arbejde - eller hvad?
Avatar billede Mads Praktikant
08. februar 2009 - 13:03 #7
Til eric-pedersen. Jeg går da heller ikke udfra at dine kunder starter med at kigge i kildekoden.
Og hvis dine konkurrenter skulle kunne lave en kopi af dit site, så kan man stadig gøre det både hvis de ved hvilket firma du har brugt eller et helt andet et.
Man kan hvad man vil, og hvis folk vil snyde, så kan de også det. Uanset om du gør det mere besværligt for dem ved at fjerne webfirmaets credits.