Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. februar 2009 - 22:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vedrørende rubrik 44 Årsopgørelse 2008

Hej Eksperter,

Jeg er ved at udfylde min årsopgørelse for 2008 online hos skat.dk

Er der nogen der ved om renteudgifter for pengeinstitutter skal skrives i rubrik 44?

Eller om rubrik 44 kun gælder for Studiegæld?
Avatar billede vejmand Juniormester
07. februar 2009 - 22:49 #1
renteudgifter for pengeinstitutter skal i rubrik 42
Avatar billede vejmand Juniormester
07. februar 2009 - 22:56 #2
Fra vejledningen til rubrik 44:
SKAT har ikke oplysninger om fradragsberettigede renter af statsgaranterede studielån i et pengeinstitut eller hos Økonomistyrelsen. Har du ret til fradrag, skal du selv skrive beløbet i rubrik 44.

Du kan finde oplysningerne i Skattemappen under Personlige oplysninger i TastSelv.

Hvis du har renteudgifter på pantebreve, der ikke ligger i depot, skal du skrive beløbet i rubrik 44.

Renteudgifter af øvrig gæld til private, skal du også skrive i rubrik 44. Du skal også skrive udgifter til stiftelsesprovisioner i rubrikken.

Fra vejledningen til rubrik 42:
Hvad SKAT ved
SKAT har fx modtaget oplysninger om renteudgifter fra:

pengeinstitutter
pensionskasser
forsikringsselskaber
finansieringsselskaber
kontokortordninger
Vi har også oplysninger om renteudgifter af pantebreve i depot.

Det samlede beløb står i rubrik 42.

Du kan finde oplysningerne i Skattemappen under Personlige oplysninger i TastSelv.

Hvis renteudgifterne og gælden vedrører to personer, har vi fået oplysninger om det. Beløbene er så fordelt med 50 procent til hver.

Hvad du selv skal oplyse
Har du handlet ejendom i løbet af året, eller har pantebrevet ikke været i depot i hele året, er renteudgifterne af pantebreve i depot ikke korrekt indberettet til os. Derfor skal du skrive alle dine renteudgifter til pengeinstitutter og renteudgifter af pantebreve i depot i rubrik 42.

Hvis du ikke har oplyst dit cpr-nummer til depotholderen, skal du ligeledes skrive den samlede renteudgift i rubrik 42.

Har du andre renteudgifter, der ikke er indberettet til SKAT, skal du skrive disse renteudgifter i rubrik 44.

Mener du, at de oplysninger, vi har modtaget, er forkerte, skal du skrive den samlede renteudgift i rubrik 42.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. februar 2009 - 14:18 #3
Er problemet løst?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. februar 2009 - 20:16 #4
hej Vejmand,

Ja undskyld den sene respons.

Smider du et svar?
Avatar billede vejmand Juniormester
13. februar 2009 - 21:21 #5
Det gjorde jeg i aller første indlæg.  :-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. februar 2009 - 22:03 #6
sorry for den sene acceptering af svar.