Avatar billede draeber Nybegynder
17. februar 2009 - 16:34 Der er 1 kommentar

Mange mails fra servere der ikke er sendt til

Hej

Jeg har en bruger, som modtager ekstremt mange (20-100/dag) mails med besked om at den sendte mail ikke nåede frem til modtageren.

Når jeg tager egenskaber for oprindelige mail, kan jeg se, at de er sendt fra vidt forskellige IP-adresser.
Jeg har dog for en sikkerheds skyld lagt en firewall på den pågældende brugers PC, for at sikre at der ikke er nogen programmer der sender data til nettet, som ikke skal.
Det er der ikke noget der ser ud til!

Alligevel modtager disse e-mails!

Er der en måde at få det stoppet på.

Det er afdelingens primær mail-adresse den er gal med, så det duer ikke bare at give ham en ny mail-adresse, hvilket vi ellers HAR overvejet!

MVH
Finn
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. februar 2009 - 17:49 #1
Dette behøver ikke nødvendigvis have noget som helst med den pågældende bruger at gøre. Forestil dig følgende senarie:

Din emal adresse er kendt dels fra din og andres hjemmesider hvor den står på, dels fordi du er aktiv i nyhedsgrupper med denne emali adresse og dels fordi du er tilføjet en del meget store mailingsgrupper. Dette gør at din mailadresse er høstet afen lang række spambotter og virus spammere, der dels sender virus og mailspan til dig, men for at sprede deres skidt også udsender en masse spam mails der ser ud som om de kommer fra din mail adresse.

Hver gang en af de spam mails der er udsendt med din spoofede adresse ikke rammer en bruger, enten fordi brugeren ikke eksistere eller frdi spammailen blokkeres, vil du modtage en NDR (non delevery rapport)

Ovenstående senarie er ret almindeligt.

Et andet senarie er at han har virus der forsøger at spamme eller er medlem af et botnet der spammer.

Mit råd er tal med brugeren og hør han hvordan hans brugsmønster er, om han skal have en ny emailadresse og om han har scannet sin pc for nyligt