Avatar billede kenya1546 Nybegynder
20. februar 2009 - 09:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken router til 25/25 mbit

Hej
Jeg har fået svar på et spørgsmål angående min zyxel g-2000 router, om hvorfor den ikke kunne kører mere end 15/15 mbit.
Det var så fordi at hardwaren i routeren ikke kunne klare mere.
Nu har jeg så købt en linksys 160n router.
Jeg har 130mbit forbindelse med den (trådløs) men alligevel når jeg tester linien så står den på 25/20 mbit.
Når jeg kobler min bærbare på modem direkte, så kører den 25/25.
Mit spørgsmål er så.
Hvilken router skal jeg købe, så jeg er sikker på at jeg får det ud af mit net som jeg betaler for?
Hvad med D-link Dir 655?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315923&Specs=true
Andre forslag?
Avatar billede zagger Juniormester
20. februar 2009 - 09:27 #1
Jeg har 40/40 Mbit og bruger en Edimax router. Det kører bare derudaf.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470438&searchArea=&Soegeord=

Når du siger at du tester linien, er det så med TDC's hastighedstest? For den kan du ikke altid regne med. Jeg kan heller ikke klemme den over 20 Mbit, men når jeg downloader passer det fint med at jeg henter med 40 Mbit.
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
20. februar 2009 - 12:09 #2
Jeg tester med tpspeedtest fra it borger.
Har du sat fuld sikkerhed på? wpa psk2 asa encryption?

Jeg kigger lige nærmere på den der edimax router
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
20. februar 2009 - 12:12 #3
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=12529 jeg havde sørme set på den der edimax router før, men gik væk fra den pga. denne her anmeldelse.
Jeg vil ca 80% af tiden være 15-20 meter væk fra routeren igennem et par gasbeton vægge.
Avatar billede zagger Juniormester
20. februar 2009 - 16:11 #4
Min router står i stuen, og den rækker fint i hele huset, både kælder og 1. sal, med wpa encryption. Men jeg kan da godt se at det måske ikke er den optimale løsning for dig hvis du opholder dig så langt væk.
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
20. februar 2009 - 19:36 #5
Hvis din router kan række fra stuen ned i kælderen, med 40mbit så mener jeg at den i praksis virker bedre end de giver udtryk for i den anmeldelse.
Det kunne være rart at vide om du har et fuldmuret hus, idet den (efter min viden) vil blokere mere for signalet end et par vægge af gasbeton.
Det skal lige siges at med min nuværende zyxel G bånd router, ligger signalet på 80-90% konstant.
Jeg blev bare "utryg" ved edimax pga. netop den anmeldelse som viser forringet signal bare ved 10 alm. meter.
Avatar billede zagger Juniormester
20. februar 2009 - 20:50 #6
Her er de helt konkrete informationer. Der er murvægge i hele hytten. Jeg har 2 computere der bruger det trådløse netværk. En bærbar som ikke kan udnytte den fulde båndbredde pga. at den ikke er superduper ny, og det er den eneste jeg har testet med i kælderen. Men kan ikke forstille mig at det er meget anderledes end på luftet, hvor min stationære står, som bruger det netkort som fulgte med routeren. Sådan en med 3 antenner. Og der er 2 vægge og et mellemplan (eller hvad det nu hedder) imellem, som strækker sig over ca 7-8 meter. Når jeg overfører filer mellem min server, som er tilsluttet med kabel, og min computer på luftet, så overfører den med ca 6 mb/s.
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
20. februar 2009 - 21:45 #7
Okay det lyder som en ok forbindelse du har til routeren.
Det som undrer mig når du skriver overfører med 6 mb/sec
Mener du så at du overfører med 6 mbyte eller 6mbit?
Er det 6mbyte i sec så har jeg ingen problemer med at vælge den router, men 6mbit så hmm..
Har du TPSpeedStat1.0 ?
http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/?show=download
Kan jeg lokke dig til at downloade og køre en test eller 2?
Lige nu står den nemlig mellerm d-link eller edimax
Jeg har lige haft end d-link 855 sat på og den kørte fint 25/20
hvorfor kun 20 i upload må du ikke spørge mig om, men de 2 routere som har været sat på har kun max kørt 20 i upload.
derfor kunne det være rart at se din test med edimax om du kan få den knaldet op på 40/40 eller ca.

På forhånd tak
Avatar billede zagger Juniormester
20. februar 2009 - 22:48 #8
Jeg mener 6 MegaByte i sekundet. Altså ca. 60 Mbit.

Nu har jeg prøvet det program du henviser til. Den viser 28 Mbit over trådløs netværk i både down- og upload. Og når jeg downloader en fil ligger det på lidt over 3 MegaByte i sekundet.

Og når jeg sender filer over det interne netværk ligger den stadig på 6 MegaByte i sekundet.

På min server som er tilsluttet med kabel siger programmet 35 Mbit op og ned. Og jeg henter med 4.5 MegaByte i sekundet.
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
21. februar 2009 - 06:29 #9
Mange tak for hjælpen!
Det var rart at se at der var en forskel på den trådløse forbindelse og den kablede tilslutning. Det lyder som om du har tdc net og derfor kun 35/mbit når du er kablet, pga. deres politik om at skrive noget og levere noget andet. :-)
Uanset hvad så viser det ihvertfald at routeren trådløst er istand til at levere over 25/mbit som var mit primære spørgsmål.
Du skal have mange tak for besværet.
Der ser ikke ud til at være andre der har lyst til at komme med indput til spørgsmålet, så smid et svar og du får pointene.
Jeg må så gøre op med mig selv om usb muligheden i dlink er det værd :-) fremfor en tested edimax
Avatar billede zagger Juniormester
21. februar 2009 - 06:55 #10
Håber du får det op at køre uanset hvad du vælger.  :-)
Avatar billede kenya1546 Nybegynder
21. februar 2009 - 09:19 #11
Det håber jeg ogsåå jeg gør
Ellers så kommer der nok et nyt indlæg fra min side af :-)