Avatar billede Inqk Nybegynder
25. februar 2009 - 15:42 Der er 5 kommentarer

Boot fra intern USB?

Hej Eksperter.

Jeg tænkte på at købe et PCI-kort med intern USB forbindelse og derefter installere Windows i f.eks. 8/16 Gb flashUSB.

Er der nogen der har prøvet det af og kan det betale sig? F.eks. booter Windows hurtigere og generelt performer hurtigere end almindelig SATA 300 diske?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2009 - 15:55 #1
Den vil ikke kunne performe hurtigere end en sata disk. Det ser du allerede når du overfører data mellem sata-diske vs. overførsel mellem USB-stick og sata-disk.

Så det vil ikke kunne betale sig, hvis det er performance du vil hente ved det. Derimod findes der nogle Linux distributioner som kan ligges på en USB-stick, som kan bruges i fejlfindings-øjemed.
Avatar billede allanfo Praktikant
25. februar 2009 - 17:14 #2
Derimod kunne det måske være en idé at få fat i en af de nye solid state SATA diske, og montere sådan en i stedet, og bruge den som boot-disk.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
25. februar 2009 - 19:15 #3
Jeg har prøvet at lægge XP på et 8 GB UDMA CompactFlash kort der sad i en sokkel på undersiden af bundkortet. Det virkede som et EIDE-drev og installationen startede også godt. Men da XP skulle genstarte fra kortet kom der blot en fejl. Det opgav jeg og brugte i stedet en 16 GB solid state disk som C-drev. Som allanfo skriver skal du vælge den løsning, hvis du vil have noget der virkelig rykker.
Avatar billede Inqk Nybegynder
25. februar 2009 - 22:32 #4
Fik du lavet et logisk drev i dit Flash kort før du begyndte installationen af XP?

Jeg havde tænkt mig at oprette et logisk drev med en Partition Manager og derefter genskabe mit C-drev med et backup program.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
26. februar 2009 - 00:30 #5
Jeg har prøvet mig frem med både almindelige, RAID og SSD-diske - og der er ikke den store forskel når det kommer til boot.

Generelt er SSD-diskene ikke meget hurtigere end et par diske i RAID 0, men Intels SSD X25-M er. Den koster til gengæld omkring 2500-3000 - og er på 80 gb. Jeg har en siddende i min mininote nu og den store hastighed (200 mb/s målt på min stationære) kan mest mærkes når der resumes fra standby (i Windows 7).

I det hele taget tror jeg det handler mere om styresystem end om diske pt. Min Vista-maskine har f.eks. 2 x 15.000 rpm diske sat i RAID 0 på boot-drevet, men hvad der virkeligt har rykket er skiftet til Windows 7.

Vil du have Windows til at performe bedre vil et skifte fra 2 til 4 gb ofte give det hurtigste fix.