Avatar billede diver1 Praktikant
26. februar 2009 - 12:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dynamik ip og statik ip

Hej, håbe at jeg har sat spørgsmålet i den rigtig kaegori og at mit spørgsmål er til at forstå.
Jeg er ved at forsøge at åbne port til/på min router. Jeg har læst en del på internetet og de programmer som man kan bruge til at åbne port sige at man skulle heldst have statik ip, men i nogle tilfælde advare de mod statik ip. De sige at man kan har problemer med at få forbindelse til internetet og hvis man har flere pc i hjemmet kan det blockere dem.
Håbe at det er nogen som kan forklare det for mig, og hvis I har en nem løsning til at åbne port vil jeg være meget glad for det.

Mvh. Erla.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. februar 2009 - 12:25 #1
Vi skal lige have sat nogle begreber fast først.

En fast/statisk IP adresse er en adresse der fast er tildelt dig og som ikke ændres. Det er praktisk i forhold til at man altid kan finde dig eller din server hvis den altid hedder det samme.

En dynamisk IP adresse er en adresse der tildeles ved behov udfra en pulje. Dette er en fordel for din udbyder da det betyder at han ikke behøver at have lige så mange IP adresser som han har kunder og dermed bliver det ofte lidt billigere for dig.

Herudover skal du vide at der findes rigtige routbare IP adresser og Interne ikke routbare IP adresser.

For at kunne komme på nternettet skal du have mindst en rigtig routbar IP adresse. Denne kan så være statisk eller dynamisk.

Hvis du vil have flere maskiner på internettet skal du enten have flere rigtuge rutbare IP adresser, en pr. maskine eller en rigtg routbar adresse og så bruge Network address translation og anvende interne ikke routbare adresser på dit interne net.

Hvis du har servere på dit interne net der skal kunne tilgås fra internettet skal disse inten have en en rigtig routbar adresse eller også skal du bruge en intern adresse og så sætte port forwarding op i din router.

Hvis den skal kunne tilgås ude fra internettet er det lettest hvis den rigtige routbare IP adresse, hvad enten du kan har en og bruger nat bag ved eller du har en pr. server der skal tilgås, er fast man det kan lade sig gøre med en dynamisk.

Du bør også kigge på hvad din udbyder tillader dig at gøre i forhold til dit abonnement. Nogle udbydere tager sig betaling for at tillade at du bruger NAT
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
26. februar 2009 - 13:13 #2
Jeg tror såmænd bare diver1 skal lave en port forwaring i sin nat-router. Og så plejer man at sætte pcen op med fast ip, så den ikke lige pludselig ændrer sig.

dhcp serveren i routeren uddeler i et bestemt interval. Man bør give pcen en ip, som ligger udenfor dette interval.
Avatar billede diver1 Praktikant
26. februar 2009 - 13:29 #3
Hej tak for jeres svar begge to.
ksoren: du forslå port forwarding med en fast ip. Så er mit spørgsmål, kan de andre pc som jeg har i hjemmet kom på nettet? Jeg vil har en mega sur søn hvis han ikke kan komme på nettet:-)
Hvis jeg skal til a købe port forwarding så vil jeg være 100% på at de andre pc kan kom på nettet.
Bufferzone: jeg troe at min udbydere ikke tager betaling for NAT og har lagt mærke til at min router har den indstilling.
Avatar billede diver1 Praktikant
26. februar 2009 - 18:48 #4
ksoren: kan du ikke sende svar så jeg kan uddele point til begge to.