Avatar billede cjep Nybegynder
04. marts 2009 - 20:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjern række i Dataset, hvis kol. A findes i Kol. B

Jeg har lavet en SQL, der er ret kompleks - så kompleks at jeg lever med at den giver mig nogle uønskede rækker med i svaret. Disse skal nu fjernes fra datasettet efter nedenstående simpel regel:

De uønskede rækker kan identificeres således:

t_id    p_id  subject
----    ----  -----------------------
35      34    1. indlæg i forum
36      35    SV:1. indlæg i forum
19      2    NYT emne
33      19    SV:NYT emne
3      2    Objektiver

Regel: Hvis t_id findes mindst en gang i p_id kolonnen, skal rækken t_id slettes.

Jeg har gang i noget vb.net kode, men er gået kold i arrays'ene:

For Each dr As DataRow In ds.Tables(0).Select()
For Each dr2 as DataRow In ds.Tables(0).Select()
  if dr2("parent_id") = dr("topic_id") then
  dr.Delete()
  End If
Next

Det fejler naturligvis, fordi den reelt checker på samme række; men er der nogen der kan vise mig hvordan sådan et array-check skal se ud for at virke?

Takker mange gange...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 03:35 #1
Bruger du SQL server ?

Hvis ja, så lav et view med den SQL som giver de data du har nu og så lav en SQL:

SELECT * FROM ditview WHERE t_id NOT IN (SELECT p_id FROM ditview)

SQL er faktisk godt til den slags.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 03:37 #2
Hvis du vil lave det i app har jeg ikke meget fidus til DataSet.

En List<X> ville give mere fleksibilitet.

Og det burde være nemt at lave den operation du ønsker.
Avatar billede cjep Nybegynder
05. marts 2009 - 09:19 #3
Damn, havde slet ikke tænkt på Views; det blev heller ikke foreslået da jeg havde spørgsmålet i SQL gruppen :-)

Vender lige tilbage, når jeg har set på det!

/Claus
Avatar billede cjep Nybegynder
05. marts 2009 - 22:28 #4
Sørme, det lykkedes - men det var kringlet.. MS SQL kan ikke lave en 'CREATE OR REPLACE VIEW', men kræver et check først. Så det blev til 3 kald:

1. Slet gl. view, hvis det findes
"IF EXISTS (SELECT TABLE_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.VIEWS WHERE TABLE_NAME = 'My_view') DROP VIEW My_view"

2. Oprettelse af View drillede også, da jeg fik en syntax error. Det fandt jeg så frem til kunne omgås, ved brug af EXEC( ..
"EXEC(' CREATE VIEW CLJ_FORUMLIST AS SELECT ... ')"

3. Endelig skulle jeg jo så trække data ud, som beskrevet af arne_v:
"SELECT * FROM My_view WHERE t_id NOT IN (SELECT p_id FROM My_view)"

Så lykkedes det også!

Arne_v du fortjener ihvertfald nogle af pointene, så læg lige et svar.

/Claus
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 23:20 #5
OK
Avatar billede cjep Nybegynder
10. juli 2013 - 13:18 #6
Svar jf ovenfor