Avatar billede morild Nybegynder
19. marts 2009 - 09:11 Der er 8 kommentarer

Opsætning af større netværk

Jeg er ved at finde en løsning til at udvidde mit trådløse netværk. Men har brug for lidt hjælp og vejledning.

Jeg ønsker at lave 2 "hotspots" med en afstand af ca. 100m.

Jeg tror at følgende er en mulighed, men ved ikke helt nok om bridges og routere til at være helt sikker.

ADSL indgang -> Trådløs router (D-Link DIR-655) -> Ekstern retningsbestemt antenne <-----------100 meter ----------> Modtager (Bridge?) Linksys WRT54G -> Trådløs PC

Kan dette lade sig gøre eller skal jeg have både en bridge som giver signal til endnu en router der sender signalet trådløst til lokation 2?

Jeg har også kigget på Apple's routere som jeg egentlig helst vil have, men er usikker på om jeg kan få rækkevidde nok.

ADSL indgang -> Airport Extreme Base <-----------100 meter ----------> Airport Express -> Trådløs PC
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
19. marts 2009 - 10:24 #1
Husk 100 meter er oftest ude i det fri! Ikke inde i et hus.
Hastighed og stabilitet falder gevaldigt jo dårligere forbindelse den har.

Overvej en god gammel kabel løsning - evt med en router i hver ende. ENdelig kan du jo købe forstærkede antenner der giver dig en helt anden rækkevidde på din installation (samt kræft) :o)
Avatar billede morild Nybegynder
19. marts 2009 - 11:44 #2
Kabel løsning har jeg slet ikke mod på. Men kan du anbefale nogle forstærkede antenner som jeg kan bruge?

Kan antennerne bruges både hvis jeg vælger DIR-655 med eksterne antenner og med Airport Extreme som jo har INTERNE antenner. Og i så fald hvordan?

Er det korrekt forstået at jeg skal have 2 routere stående i hver ende og så en kraftig antenne på hoved routeren?

Og ja, vi snakker 100m i det fri.
Avatar billede danny_s Nybegynder
19. marts 2009 - 12:07 #3
Jeg ved ikke hvor du har fået ideen fra med at kun hoved routeren skal ha en kraftig antenne, hvad så når nr2 router skal sende pakker til hoved routeren ???
Det er jo ikke envejs komunikation som feks analog fjernsyns signal ;)

Du kan sagtens bruge en bridge enhed til at udvide række vidten, det er også det smarteste.

Angående hvilke du skal vælge fuldstændig ligemeget, jeg ville dog gå efter nogle med eksterne antenner som kan skrues af og erstattes med nogle større.
Avatar billede morild Nybegynder
19. marts 2009 - 12:25 #4
Du har en pointe der! Det havde jeg ikke lige tænkt over, men som sagt jeg er ikke helt stærk i netværk :o)

Er det så smartest at have 2 N-routere som jo brude have bedre rækkevidde end min gamle G Linksys, og så montere extra eksterne antenner på begge? Kan jeg nøjes med dette, vil nr. 2 router så fungere som "Hotspot" på lokation 2? Hvordan skal denne sættes op, som bridge? Vil den så fungere BÅDE som modtager af hovedsignal og kunne kommunikere med trådløse PC'ere på lokation 2?
Avatar billede danny_s Nybegynder
20. marts 2009 - 05:40 #5
Ja det ville sagtens kunne lade sig gøre, du skal bare deaktivere dhcp serveren i router nr2 samt give den en anden intern ip.

Men jeg ville nu købe et AP som nr2 i stedet og sætte det til at "repeate" routerens signal. Det gøres med feks WDS.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
23. marts 2009 - 12:10 #6
Hej Morild

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, så ønsker du at udvide dit eksisterende trådløse netværk?

I så fald er det vildt overkill at have flere routere der skal kunne se hinanden.

Det er 1000 gange nemmere at få en trådløs repeater der bare gentager signalet og sender videre.

Du kan købe sådan en hos shg.dk...

og linket? http://shg.dk/p/240461

Jeg har selv sådan en, og den fungerer som den skal - nemlig at forstærke signalet, så dit trådløse netværk bliver endnu større.
Avatar billede morild Nybegynder
23. marts 2009 - 13:22 #7
Tak for indlægget!

Jeg er kommet frem til følgende :

D-Link router DIR-655 -> Extern antenne 8Db --- Extern antenne 8Db -> D-Link DAP-1353 Access Point med WDS

Hvordan lyder det?

Jeg ønsker jo at repeate signalet også med N-netværk og det skulle DAP-1353 kunne, men ved ikke om det er meget besværligt at sætte op.

Årsagen til at jeg foreslog flere routere var at jeg havde min gamle Linksys WRT54G som jeg måske kunne bruge som extender/repeater og så spare lidt penge på den konto og nøjes med en extra antenne til dyret.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
23. marts 2009 - 14:39 #8
Det er MEGET nemt at sætte op.. du smider den medfølgende CD i dit drev, starter dens wizard, sætter din nye dlink til din computer (med kabel) og herefter fortæller du den hvilket netværk den skal repeate - og du skal også skrive dens WPA key, så ordner softwaren resten... og når begge lamper lyser blåt - så har den forbindelse til netværk og repeater dit netværk.