Avatar billede 44nato44 Nybegynder
08. april 2009 - 15:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilfoje kolonne navn med mellemrum i navnet

Hej

Jeg forsogt rigtig mange ting og kan ikke faa tilfojet en ny kollonne med den nedenstaaende kode

dbs.Execute "ALTER table ThisTable add Gender Wa char(1);"

Jeg forsoger at tilfoje en kollonne der hedder Gender Wa, jeg har proevet at smide ' foran og bagved og det virker heller ikke.. da kollonnen kommer til at blive kaldt 'Gender Wa'

Er der nogen som har en ide ?

Mange tak

MVH
Avatar billede mugs Novice
08. april 2009 - 15:58 #1
Så lad være med at have melemrum. Det er en uskik. 3. commandment:

http://www.mvps.org/access/tencommandments.htm

Brug feltets titeltekst til på en sigende måde at fortælle brugeren, hvad feltet indeholder.
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
08. april 2009 - 16:00 #2
jeg ved det, men uheldigvis har jeg ingen indflydelse paa det.. det er til en export fil til en anden db som har mellemrum  :(

Saa jeg bliver noed til at aendre det i Excel ?
Avatar billede mugs Novice
08. april 2009 - 16:58 #3
Der er ikke noget i vejen for, at du kan indsætte kolonnenavne i Excel fra Access. Så kan du oprette dit felt i Access uden mellemrum, og derefter eksportere til Excel med valgfrie kolonnenavne. Koden er ret omfattende, men jeg kan sende dig et eksempel.
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
08. april 2009 - 17:13 #4
jeg kunne godt li' de 10 bud, jeg vil bruge dem til at laere mine kollegaer  :)

Hvis du kan sende et eksempel til mig, det vil vaere supert.

Vil du goere her, eller til min e-mail ?
Avatar billede mugs Novice
08. april 2009 - 17:17 #5
Jeg ved ikke hvordan koden reagerer i 2007, men det kan vel komme an på en prøve. Din e-mail?
Avatar billede eagleeye Praktikant
09. april 2009 - 00:27 #6
Ja mellemrum er ikke så smarte, men så normalt burgte du kunne bruge [] omkring navnt:

dbs.Execute "ALTER table ThisTable add [Gender Wa] char(1);"
Avatar billede mugs Novice
09. april 2009 - 07:46 #7
Denne opretter et felt med mellemrum i navnet og tildeler en standardværdi. Kræver en reference til DAO. Den kan muligvis strikkes lidt om til dit brug:

Private Sub Kommandoknap0_Click()
Dim db As Database, tdf As TableDef, fld As Field
On Error GoTo Errorhandler
Set db = CurrentDb
Set tdf = db.Tabledefs!Tabel2
Set fld = tdf.CreateField("felt 5", dbLong)
fld.DefaultValue = "250000"
tdf.Fields.Append fld
MsgBox "Feltet er oprettet og tildelt standardværdi"
Set db = Nothing
Errorhandler:
If Err.Number = 3191 Then
MsgBox "Feltet findes i forvejen"
Exit Sub
End If
End Sub
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
09. april 2009 - 10:26 #8
Takker så meget
Avatar billede mugs Novice
09. april 2009 - 10:27 #9
Selv tak - Og tak for point. Hvordan løste du problemet?
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
09. april 2009 - 10:33 #10
Jeg må indrømme at jeg fra et anden forum fik [] løsningen. Men okay, projektet blev aflyst...

Men okay jeg blev lidt smartere  :)