Avatar billede clausjul Nybegynder
05. maj 2009 - 14:35 Der er 3 kommentarer

TDC Netopia og egen router

Jeg har fået en Netopia fra TDC i forbindelse med medarbejderbredbånd. Desuden har jeg egen router med 802.11n trådløs, som jeg nødigt vil undvære.

Løsningen er jo at sætte egen routers IP til 192.168.100.1, så der ikke opstår konflikter med TDC's router, som sandsynligt er sat til 192.168.1.1 - på egen router bruger jeg DHCP med en range fra 192.168.100.100 til 192.168.100.199.

Det virker godt nok fint, men jeg oplever at hastigheden er meget svingende og det hakker, når jeg henter en større fil. Som om at flowet bliver stoppet imidlertid af en eller anden grund.

Når jeg kører med TDCs router alene, så virker det perfekt uden hakkeri.

Umiddelbart tyder det på en konflikt, men hvilken? Er der noget som skal sættes i min egen router. TDC's netopia er total lukket for konfigurering og det er total nedern.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
05. maj 2009 - 14:38 #1
Behøver du DHCP aktiveret på din egen router? Kunne du ikke lade TDC's klare det - bare for at se om det hjælper?

Jeg har Fullrate med Zyxel og bruger en Netgear N router til det trådløse. Men har netop slået alt det avancerede fra for at undgå konflikter.
Avatar billede clausjul Nybegynder
05. maj 2009 - 14:45 #2
Hm... Kan en router (TDC) som har DHCP slået til styre DHCP i en anden router? Bare en tanke :-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
05. maj 2009 - 15:09 #3
Ved ikke om jeg helt forstår.

Men DHCP tildeler IP-adresser. Dine computere behøver at få tildelt en IP af én maskine: TDC´s router. Din egen boks skal bare sende dem derhen via det trådløse.

Jeg har dog sat fast IP (192.168.1.2) på min router nr. 2, men det er mere så jeg altid ved hvor jeg har den når der skal sættes wifi op.