Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2009 - 12:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Et andet program har adgang til en fil

Windows XP professional Version 2002, service pack 3

På denne maskine har jeg installeret Eset NOD 32 antivirus 4, som jeg ønsker at få afinstalleret, for at installere noget nyt.

Når jeg vil afinstallere programmet, får jeg et styk henne en fejl meddelse:

Another application has exsclusive access to the file C:\Document and settings\All users\Application data\ESET\ESET NOD32 Antivirus\Logs\virlog.dat

Og jeg kan vælge at "retry" uden held, eller afbryde afinstallationen.

Jeg har forsøgt i fejlsikret tilstand at slette/omdøbe filen, men den bliver blot gendannet ved normal opstart. Grundet nogle indstillinger, som jeg ikke helt kan lokalisere, kan jeg ikke få lov at afinstallere under fejlsikret, selvom jeg er logget på som administrator.

Mit spørgsmål er:

(1) Kan jeg finde ud af hvilket program, der bruger denne fil, og lukke for adgangen?

(2) Nogen der har oplevet lign. og kan hjælpe til en løsning?

(3) Jeg har kigget i msconfig for at afbryde opstarten af NOD, men synes umiddelbart ikke den kan findes her. Men hvor ligger den så?

På forhånd mange tak!
Jakob Clausen
Avatar billede welcor Nybegynder
23. maj 2009 - 13:36 #1
Jeg kan foreslå programmet process explorer fra Microsoft. Det giver dig mulighed for at se hvilket program/process det er som bruger filen, og stoppe det.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2009 - 13:50 #2
Hej welcor,

Siger mange tak for dit svar, som jeg synes lyder meget spændende.
Jeg har forladt computeren pt., og kan ikke lige komme til at tjek nu her, men vender tilbage så hurtigt som muligt.
23. maj 2009 - 14:37 #3
Eller http://ccollomb.free.fr/unlocker/ som jeg har som standard ...
Avatar billede mchlbk Praktikant
23. maj 2009 - 14:42 #4
Møjirriterende, den slags. 2 bud:

Unlocker: http://www.makeuseof.com/tag/untangle-your-computer-with-unlocker-2/

Men det er jo ikke sikkert NOD vil tillade det. Så kunne man prøve AppRemover: http://lifehacker.com/5233268/appremover-removes-stubborn-security-applications

Det er designet til at fjerne stædig sikkerhedssoftware.
Avatar billede mchlbk Praktikant
23. maj 2009 - 14:43 #5
@Karise: Havde ikke set du allerede havde foreslået Unlocker, my bad.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2009 - 10:48 #6
Brugte unlocker, da det virkede meget simpelt og det var ganske effektivt. Alle forslag kunne sikkert bruges, så smid nogle svar. Mange tak!
26. maj 2009 - 14:25 #7
Ping...

(Det var et [svar]...)