Avatar billede hj0rth Nybegynder
07. juni 2009 - 21:23 Der er 4 kommentarer

Texteditor som cms

Hej eksperter.

Jeg er lidt på usikker grund, men jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp til at sætte en texteditor op så jeg kan bruge den som et simpelt cms system.

Jeg har kigget på en editor som hedder Free Rich Text Editor, men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg får det til at virke på en webside.

Umiddelbart ville jeg sige det skulle virke sådan her:
Text editoren skal være på en side for sig. Når indholdet bliver sendt afsted med formularen skal det gemmes i en database, som min hjemmeside så skal læse fra.

Hvordan er dette smartest at lave? Min server er unix, så jeg skal vel køre php? Hvordan foregår det med billeder osv. hvordan bliver det gemt?

Jeg håber der er nogen der kan forklare mig hvordan jeg rent praktisk får det til at fungere.

Mvh. Jesper Hjorth
07. juni 2009 - 22:09 #1
Denher bruger jeg indimellem. -Jeg tror ikke det kan blive mere simpelt;
Du kører det med php.
Du laver en txt-fil (indhold.txt), og gør den skrivebar.
Txt-filen sættes ind på din side med php's "include" kommando.

Og denne kode vil så kunne redigere i txt-filen:

----------------------------
<body marginheight="0" marginwidth="0" topmargin="0" leftmargin="0" bgcolor="#eDD8A2">
<center>
<b>Rette-side:</b>
  <?
    $MyDoc = 'indhold.txt';
    If (!$_REQUEST['Text']) {
  ?>
    <FORM ACTION="dennefil.php" Method='Post'>
    <TEXTAREA NAME='Text' rows=12 cols=72><? ReadFile($MyDoc); ?></TEXTAREA>
    <BR>
    <INPUT TYPE="Submit" VALUE="Gem">
    </FORM>
  <? } Else {
    $F = FOpen($MyDoc,'w');
FWrite($F,stripslashes($_REQUEST['Text']));
    FClose($F);
    Print "<SPAN CLASS='ShowRed'>Ændringerne er gemt</SPAN><BR><BR>";
    Print "<A HREF='rnyh.php'>Tilbage til tekstfeltet</A>";
    }
  ?>
</center>
</body>
--------------------------
Der er godtnok ikke så meget sikkerhed i denne metode. Men som lidt passiv sikkerhed, kan man ændre txt-efternavnet til ét man selv finder på.
Avatar billede hj0rth Nybegynder
07. juni 2009 - 22:18 #2
Det var noget i den retning jeg har ledt efter. For som du siger, det kan stort set ikke gøres mere simpelt, og jeg slipper for database problemer (dem har jeg haft nok af) :)

Men er det muligt at smide noget texteditor ind over denne måde? Altså editoeren tilpasser vel bare teksten efter brugerens ønske og smider det afsted som hmtl til .txt-filen?
08. juni 2009 - 10:30 #3
Mht. texteditor, går jeg ud fra at du mener, at ændre skrifttype og farve.
Det tror jeg ikke umidlbart man kan, uden at skal ud i noget mere avanceret kodning.
Men man kan bruge html, så jeg skriver tit en lille instruktion, ved siden af redigerings-feltet, med de simpleste html-tags, såsom <b></b> og sårn.
Ellers bruger jeg css, på php-siderne, så skrifttypen osv. bliver ens.
Avatar billede hj0rth Nybegynder
08. juni 2009 - 19:19 #4
Ja okay, det var også det jeg havde tænkt mig, men det var mest for at man også kunne få sat tabeller og ind, det er lidt sværere at forklare folk der ikke forstår html. :)

men tusind tak for svaret, jeg lader den lige stp lidt endnu, men skal nok give dig point.