Avatar billede heavybreezer Nybegynder
29. juli 2009 - 21:55 Der er 10 kommentarer

Gemme checkbox indhold i mysql med php

Hej Eksperter,

Jeg får på en side udskrevet et variabelt antal checkboxe, svarende til et antal emner i min mysql database.

Jeg har brug for at oprette en formel, som gemmer værdien (kryds, eller ej) i databasen.

Hvordan kunne denne kode se ud ?
Avatar billede repox Seniormester
29. juli 2009 - 22:16 #1
Det afhænger jo af hvordan du skriver dine variabelt antal checkboxe ud? Vi gider ikke sidde og gætte.
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
29. juli 2009 - 22:46 #2
Sådan skrives de ud:

$query = mysql_query("SELECT * FROM products_description WHERE language_id='5' order by products_id DESC")  or print mysql_error();

while($r = mysql_fetch_array($query)) {
$navn = $r["products_name"];
$levering = $r["levering"];
$id = $r["products_id"];

if ($levering=="1"){
    $levering_output=" checked='checked' ";
    } else{
        $levering_output="";
        }

echo "<tr>";
echo "<td>".$navn."</td>";
echo "<td width='50' align='center'><input  name='tool[".$id."]' type='".checkbox."'".$levering_output." value=".$id."></td>";
echo "</tr>";

}
Avatar billede repox Seniormester
29. juli 2009 - 23:13 #3
$tool = $_POST["tool"];

if(count($tool) > 0)
{
    foreach($tool as $key => $value)
    {
        $key = (int)$key;
        $sql = "UPDATE tabel SET checkboxStatus='checked' WHERE checkboxId = ".$key;
        mysql_query($sql);
    }
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 11:30 #4
<ole>

Det er nok ikke hensigtsmæssigt at spilde 7 tegn, hvergang man vil angive en checked kontrol. Det må kunne klares med et enkelt  ;o)

Derudover kunne det lyde, som om bitshifting ville være en brugbar metode, men det kommer an på, hvordan det skal anvendes

/mvh
</bole>
Avatar billede repox Seniormester
30. juli 2009 - 11:38 #5
#4
Hvilke syv tegn mener du der spilde?

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om hvordan du vil benytte bitshifting til at løse dette; gerne med et eksempel på hvordan du vil gøre det (også selvom det måske ikke er relevant for løsningen), så kunne jeg jo muligvis lære noget nyt :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 12:32 #6
De 7 tegn er "checked" - og de kan f.eks. erstattes af "1" eller "0" for "checked" og "unchecked" - eller informationen kan gemmes i et boolean felt. Det giver så godt nok kun et 'spild' på 6 tegn ... men alligevel  ;o)

Du kan bruge bitshifting på forskellig måde. Én af dem er:

<form action="" method="post">
<input type="hidden" name="contxt" value="testBitShift">
<p>
    <input type="checkbox" name="check[]" value="0">
    <input type="checkbox" name="check[]" value="1">
    <input type="checkbox" name="check[]" value="2">
    <input type="checkbox" name="check[]" value="3">
    <input type="checkbox" name="check[]" value="4">
    <input type="checkbox" name="check[]" value="5">
</p>

<p><button type="submit">TEST</button></p>
</form>

- med tilhørende PHP:

<?php
if (isset($_POST["contxt"]) && $_POST["contxt"]=="testBitShift") {
    $num = 1;
    foreach ($_POST["check"] as $val) {
        $num += 1<<$val;
    }
    // Indsæt $num i DB her
}
?>

Når du så hiver tallet $num ud af databasen og vil tjekke, om den checkbox med værdien 4 var sat, skriver du:

if ($num & (1<<4)) print "Checkbox'en 4 var sat";
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 12:33 #7
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 12:46 #8
Ups ... $num skal naturligvis starte med at være 0:

<?php
if (isset($_POST["contxt"]) && $_POST["contxt"]=="testBitShift") {
    $num = 0;
    foreach ($_POST["check"] as $val) {
        $num += 1<<$val;
    }
    // Indsæt $num i DB her
}
?>
Avatar billede repox Seniormester
30. juli 2009 - 14:00 #9
Ahh, ja, okay... på den måde. :) Ganske interessant læsning; jeg takker :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 14:14 #10
Selvtak. På denne måde kan du faktisk gemme omkring 30 checkbox'e i ét felt (af typen unsigned Integer)  ;o)