Avatar billede zazzy Nybegynder
14. august 2009 - 12:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udregne en "improper integral" i C#

Hey Eksperten.dk

Jeg brugte 7 timer i går sammen med en kammerat på at finde en eller anden form for kode til at regne en "improper integral" i C#. Vores Texas Instruments TI 89 (Lommeregner) har en integral funktion som vi bruger og som virker på lommeregneren. Dog er den ikke til at finde i nogle former for kode heller.

Nedenstående billede viser den integral vi skal regne ud. Vi er kommet frem til D1 som i vores tilfælde er 1.345067.

http://peecee.dk/uploads/082009/integration.png

Formålet med det hele er at lave en "Standard normal kumulativ distributions funktion" af D1. Det er til prisfastsættelse af optioner, nærmere bestemt delta variablen.

Udregningen skal foretages i C#.

Er der nogen der har overskud/VIDEN til at lave en funktion der kan udregne overstående eller som har koden fra en TI 89 lommeregner?

Mvh.
ZazzY
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2009 - 16:16 #1
1) formlen er forkert i jeres PNG
2) dette er en meget kendt problem stilling med nogle meget avancerede loesninger
3) men p.g.a. tidsmangel faar I kun er meget simpel loesning

using System;

namespace E
{
    public class Calculus
    {
        private const int N = 1000000;
        public delegate double Func(double x);
        public static double Integrate(Func f, double start, double finish)
        {
            double eps = (finish - start) / N;
            double sum = 0;
            for(int i = 0; i < N; i++)
            {
                sum += eps*f(start + eps * (0.5 + i));
            }
            return sum;
        }
    public class Program
    {
        public static double StandardNormal(double x)
        {
            return Math.Exp(-x*x/2)/Math.Sqrt(2*Math.PI);
        }
        public static void Main(string[] args)
        {
            //Console.WriteLine(Math.PI / 2);
            //Console.WriteLine(Calculus.Integrate((double x) => Math.Sqrt(1 - x*x), -1, 1));
            Console.WriteLine(Calculus.Integrate(StandardNormal, -10, 1.345067));
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2009 - 16:16 #2
Hvis jeg faar tid i weekende kan I faa en mere avanceret loesning.
Avatar billede zazzy Nybegynder
14. august 2009 - 17:46 #3
Mange tak arne_v :-) Vi vil prøve ovenstående og vi vil være virkelig taknemmelige hvis du gad bruge tid på en mere avanceret løsning. Specielt da vi gerne vil have det så præcist som muligt og vi føler vi har stødt panden mod en mur, men som du nu har gjort væsenligt mindre.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2009 - 00:29 #4
Den er skam rimeligt præcis. I har næppe data som har brug for større præcision.

Forbedringerne vil primært få den til at køre hurtigere. Ovenstående deler kurven op i en million små rektanker og beregner arealet af det.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2009 - 05:06 #5
Noget mere avanceret kode:

using System;

namespace E
{
    public class Calculus
    {
        public delegate double Func(double x);
        public static double RectangularIntegrate(Func f, double start, double finish, int nintval)
        {
            double eps = (finish - start) / nintval;
            double sum = 0;
            for(int i = 0; i < nintval; i++)
            {
                sum += f(start + eps * (0.5 + i));
            }
            return eps * sum;
        }
        public static double TrapezIntegrate(Func f, double start, double finish, int nintval)
        {
            double eps = (finish - start) / nintval;
            double sum = 0.5 * f(start);
            for(int i = 1; i < nintval; i++)
            {
                sum += f(start + eps * i);
            }
            sum += 0.5 * f(finish);
            return eps * sum;
        }
        public static double SimpsonIntegrate(Func f, double start, double finish, int nintval)
        {
            double eps = (finish - start) / (2 * nintval);
            double sum = f(start);
            for(int i = 1; i <= nintval; i++)
            {
                sum += 4 * f(start + eps * (2 * i - 1));
            }
            for(int i = 1; i < nintval; i++)
            {
                sum += 2 * f(start + eps * 2 * i);
            }
            sum += f(finish);
            return eps * sum / 3;
        }
    public class Program
    {
        private const string FMT = "{0,-30} : {1:f12} {2}";
        public static double StandardNormal(double x)
        {
            return Math.Exp(-x*x/2)/Math.Sqrt(2*Math.PI);
        }
        private static double[] poly1 = {  0.000124818087,
                                          0.797884560593 };
        private static double[] poly2 = { -0.000045255659,
                                          0.999936657524 };
        public static double StandardNormalAccAlgo1(double x)
        {
            double tmp;
            double absx = Math.Abs(x);
            if(absx == 0) {
              tmp = 0;
            } else if(absx > 6) {
              tmp = 1;
            } else if(absx < 2) {
              double v = absx*absx/4;
              tmp = 0;
              for(int i = 0; i < poly1.Length; i++) tmp = tmp * v + poly1[i];
              tmp = tmp * absx;
            } else {
              double v = absx / 2 - 2;
              tmp = 0;
              for(int i = 0; i < poly2.Length; i++) tmp = tmp * v + poly2[i];
            }
            if(x > 0)
              return (tmp+1)/2;
            else
              return (1-tmp)/2;
        }
        private const double b1 =  0.319381530;
        private const double b2 = -0.356563782;
        private const double b3 =  1.781477937;
        private const double b4 = -1.821255978;
        private const double b5 =  1.330274429;
        private const double p  =  0.2316419;
        private const double c  =  0.39894228;
        public static double StandardNormalAccAlgo2(double x)
        {
            if(x >= 0.0)
            {
                double t = 1.0 / ( 1.0 + p * x );
                return (1.0 - c * Math.Exp( -x * x / 2.0 ) * t * ( t *( t * ( t * ( t * b5 + b4 ) + b3 ) + b2 ) + b1 ));
            }
            else
            {
                double t = 1.0 / ( 1.0 - p * x );
                return ( c * Math.Exp( -x * x / 2.0 ) * t * ( t *( t * ( t * ( t * b5 + b4 ) + b3 ) + b2 ) + b1 ));
            }
        private static string Elapsed(DateTime dt1, DateTime dt2, int rep)
        {
            return string.Format("({0:F8} seconds)", (dt2-dt1).TotalSeconds/rep);
        }
        private const int REP = 100;
        private static void TestRectangular(int n)
        {
            double res = 0;
            DateTime dt1 = DateTime.Now;
            for(int i = 0; i < REP; i++)
            {
                res = Calculus.RectangularIntegrate(StandardNormal, -1, 1, n);
            }
            DateTime dt2 = DateTime.Now;
            Console.WriteLine(FMT, "Rectangular " + n + " slices", res, Elapsed(dt1, dt2, REP));
        }
        private static void TestTrapez(int n)
        {
            double res = 0;
            DateTime dt1 = DateTime.Now;
            for(int i = 0; i < REP; i++)
            {
                res = Calculus.TrapezIntegrate(StandardNormal, -1, 1, n);
            }
            DateTime dt2 = DateTime.Now;
            Console.WriteLine(FMT, "Trapez " + n + " slices", res, Elapsed(dt1, dt2, REP));
        }
        private static void TestSimpson(int n)
        {
            double res = 0;
            DateTime dt1 = DateTime.Now;
            for(int i = 0; i < REP; i++)
            {
                res = Calculus.SimpsonIntegrate(StandardNormal, -1, 1, n);
            }
            DateTime dt2 = DateTime.Now;
            Console.WriteLine(FMT, "Simpson " + n + " slices", res, Elapsed(dt1, dt2, REP));
        }
        private static void TestAlgo1()
        {
            double res = 0;
            DateTime dt1 = DateTime.Now;
            for(int i = 0; i < REP; i++)
            {
                res = StandardNormalAccAlgo1(1) - StandardNormalAccAlgo1(-1);
            }
            DateTime dt2 = DateTime.Now;
            Console.WriteLine(FMT, "Algorithm 1", res, Elapsed(dt1, dt2, REP));
        }
        private static void TestAlgo2()
        {
            double res = 0;
            DateTime dt1 = DateTime.Now;
            for(int i = 0; i < REP; i++)
            {
                res = StandardNormalAccAlgo2(1) - StandardNormalAccAlgo1(-1);
            }
            DateTime dt2 = DateTime.Now;
            Console.WriteLine(FMT, "Algorithm 2", res, Elapsed(dt1, dt2, REP));
        }
        public static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Test");
            Console.WriteLine("----");
            Console.WriteLine(FMT, "Correct", 0.682689492137, "");
            TestRectangular(10);
            TestRectangular(100);
            TestRectangular(1000);
            TestRectangular(10000);
            TestRectangular(100000);
            TestRectangular(1000000);
            TestTrapez(10);
            TestTrapez(100);
            TestTrapez(1000);
            TestTrapez(10000);
            TestTrapez(100000);
            TestTrapez(1000000);
            TestSimpson(10);
            TestSimpson(100);
            TestSimpson(1000);
            TestSimpson(10000);
            TestSimpson(100000);
            TestSimpson(1000000);
            TestAlgo1();
            TestAlgo2();
            Console.WriteLine("Result");
            Console.WriteLine("------");
            Console.WriteLine(FMT, "Rectangular 1000 slices", Calculus.RectangularIntegrate(StandardNormal, -10, 1.345067, 1000), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Trapez 1000 slices", Calculus.TrapezIntegrate(StandardNormal, -10, 1.345067, 1000), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Simpson 1000 slices", Calculus.SimpsonIntegrate(StandardNormal, -10, 1.345067, 1000), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Rectangulat 1000000 slices", Calculus.RectangularIntegrate(StandardNormal, -10, 1.345067, 1000000), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Trapez 1000000 slices", Calculus.TrapezIntegrate(StandardNormal, -10, 1.345067, 1000000), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Simpson 1000000 slices", Calculus.SimpsonIntegrate(StandardNormal, -10, 1.345067, 1000000), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Algorithm 1", StandardNormalAccAlgo1(1.345067), "");
            Console.WriteLine(FMT, "Algorithm 2", StandardNormalAccAlgo2(1.345067), "");
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2009 - 21:59 #6
OK ?