Avatar billede onkel_satan Nybegynder
15. august 2009 - 00:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af webside i IIS

Go' aften,
Har brug for lidt hjælp til opsætning af en hjemmeside i ISS 6.0

Hjemmesiden er sådan set lavet og testet igennem. Hele udviklingen er gjort ved brug af ASP.NET Development server som VS2008 står for. Nu skal jeg så flytte siden op på en, ny installeret, ISS server hvilket ikke er min stærke side. Her er hvad jeg har gjort ind til nu.

1) Med IIS Manager har jeg under "Sites" valgt "Add Web Site..." Indtast root-folder, givet den et navn osv..

2) Testet at den virker. Lavede hurtigt en 'hello world' side i ret html for at se om der var hul igennem.. http://localhost/MinSide og bingo, der er hul igennem.

3) Nu skal jeg saa kopiere den færdige ASP.NET hjemmeside (og web.config) over til root folderen som jeg angav under oprettelse af hjemmeside (punkt 1).

4) Test at hjemmesiden virker... det er saa her det går galt og får følgende fejlmeddelse "Parser Error Message: It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level.  This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS." og markere denne linie i web.config rød '<sessionState timeout="10"/>'.

Ok... det første jeg lægger mærke til er "can be caused by a virtual directory not.." Ikke meget hjælp da jeg ikke har oprettet noget virtuel folder. Nåh.. så siger den noget om 'application level'. Uden at være sikker, er application level ikke alt inden for wwwroot/MinSide/ ? hvilket ogsaa er der jeg har lagt mine filer.

Normalt arbejder jeg med Apache og virtuel hosts... dejlig nemt at forstaa, men IIS.. tja der skal jeg nok have fat i en bog for at fatte 100% hvordan den virker. Men indtil da ville jeg lige prøve lykken her inde og se om der er en der kunne være behjælpelig og fortælle mig hvor det er jeg er gået galt.

På forhånd tak..
Avatar billede weis Nybegynder
15. august 2009 - 00:37 #1
Du skal have "aktiveret" asp.net på din server før den kan tolke det! du kan evt. finde mere hjælp i denne guide http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/WindowsServer2003/Library/IIS/7ecaa5f3-5499-4887-8c9d-00aba71125df.mspx?mfr=true samtidig skal du nok også sikre dig at din server køre den korrekte udgave af .net framework'et!
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
15. august 2009 - 00:47 #2
hehe... ville have skrevet det, men tænkte.. ahh ikke alligevel :D

Windows er opdateret med .NET 3.5 og ASP.NET er 'aktiveret'. Har konfigurations muligheder inden for ASP.NET lige fra '.NET Compilation' til 'SMPT E-mail'
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
15. august 2009 - 00:49 #3
Undskyld.. det er IIS 7.0
Avatar billede weis Nybegynder
15. august 2009 - 00:59 #4
hmm... kan se at nogle har løst det ved at klikke på noget remove og så create igen...

evt. se linket her http://www.eggheadcafe.com/conversation.aspx?messageid=32958779&threadid=32958747
Avatar billede weis Nybegynder
15. august 2009 - 01:14 #5
Er den mappe du har placeret filerne i angivet som application? Det skal den være for at din web.config fungere ordentligt...

Lige nu er wwwroot sikkert angivet som en application folder, men det skal "MinSide" også være.
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
18. august 2009 - 23:06 #6
Undskyld for mit pludselige fravær, men skulle til bryllup lørdag morgen og blev til sidst kommanderet i seng :D

..lidt opfølgning

Har løst problemet, men så ikke helt alligevel.

Startede ud med at lægge hjemmesiden i C:\inetpub\wwwroot\minSide\
Det er her den brokker sig med ovenstående fejl.

Flyttede siden til C:\minSide\ og så fungerede det fint.

Du har uden tvivl ret i at mappen skal angives som application, men det store spørgsmå er saa bare hvordan man gør det. Ved oprettelse af en site ser det ikke umiddelbart ud som den opretter nogen applications eller virtuel mappe (heller ikke når jeg flyttede den til C:\minSide\)som efter sigende skulle være nødvendige for at kunne afvikle en hjemme side med IIS7. Dvs. jeg, kan ikke se nogen når jeg klikker på Site(minDise)-> "View applications" og "View Virtual Directories". Jeg har dertil prøvet at tilføje Application og Virtual directory, men lige meget hjalp det.

Hvis de ved hvordan man opretter en side under root folder vil jeg meget gerne vide det, men ind til da fungere det med en folder UDEN for root mappen. Så også nok selv følge op hvis jeg finder ud af det :D

ps. hvordan markere jeg en folder som application ?? eneste mulighed jeg umiddelbart kan se er adde en application.
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
06. november 2009 - 13:30 #7
Installerede ISS7 på min bærbar og så virkede det, mærkeligt.
Nå men lukker.