Avatar billede Stoney_Ducky Nybegynder
31. august 2009 - 13:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Formatering af hdd

Hvad er i grunden den bedste metode at formater sin computer på?
Avatar billede Jensen DK Novice
31. august 2009 - 13:25 #1
Killdisk.
Avatar billede Jensen DK Novice
31. august 2009 - 13:26 #2
Du kan følge vejledningen her.
http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede nva Praktikant
31. august 2009 - 13:39 #3
Killdisk formaterer jo ikke, så det skal du gøre bagefter, når du installerer igen.
Avatar billede b-and Novice
31. august 2009 - 13:47 #4
Det er lidt forskelligt - alt efter om maskinen er pre-installeret eller om der fulgte en CD med, med styresystem og en CD med Drivers and Utilities…

Ved den første så skal du kigge i manualen for at finde metoden til en formatering/genetablering til fabriksindstillinger, metoden kan varierer en del fra producent til producent.

Ved den sidste så kig på nedenstående:

Du får lige lidt vejledning i en god og funktionel formatering:

Backup af mail og adresser i Outlook Express >
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup-email.htm

Backup af mail og adresser i Outlook >
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup_outlook.htm

Vælg det rigtige styresystem!!

Formateringen XP >
http://www.eksperten.dk/guide/1104

Installation - geninstallation Vista
Video > http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/368?a=blog&i=9
Og en skriftlig vejledning > http://www.helgec.dk/vista-install.html

God arbejdslyst!!
Avatar billede Jensen DK Novice
31. august 2009 - 13:48 #5
Jeg gik ud fra at spørger ville have alt fjernet fra harddisken, så sker alt af sig selv når man genindstallere et styresystem helt fra bunden.
Avatar billede b-and Novice
31. august 2009 - 14:32 #6
silbidor > det har du jo også helt ret i - der er ikke noget tilbage.

MEN man skal efter min erfaring være lidt forsigtig med Killdisk - man skal under alle omstændigheder være sikre på, at brugeren har et sæt brugbare recovery CD'er inden brug af Killdisk, ved en pre-installeret maskine…

Har han/hun ikke det, så står vedkommende med håret i postkassen, for recovery delen er også fjernet… *SS*
Avatar billede drenriza Nybegynder
31. august 2009 - 17:58 #7
Killdisk, fjern alt hvad der overhoved er.
Derefter formatere du filsystemet til det du gerne ville have.

Download hirensboot cd og hav alt hvad du skal have af værktøjer på 1 disk.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
31. august 2009 - 18:06 #8
Man kan så sige, at det ikke giver den store foreskel at køre killdisk først, og slet ikke hvis det er vista og man laver en fuld format.
Avatar billede drenriza Nybegynder
01. september 2009 - 10:20 #9
Man kører killdisk for at fjerne hvad der eventuelt ligger i de 7-8 lag i ens harddisken. Så jeg ville mene at det absolut har en betydning i forskel til windows formaterings værktøj
Avatar billede Jensen DK Novice
01. september 2009 - 12:33 #10
Der er sikkerhed for at HD. er ren for alt.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
01. september 2009 - 15:46 #11
Når der bliver skrevet et nyt filsystem, så er harddisken også "blank" - i den forstand, at alt hvad der lå af data før, ikke længere bliver refereret og det er dermed ikke "aktivt".

Vista gør i øvrigt det samme som killdisk, hvis man laver en fuld format.
Avatar billede Jensen DK Novice
02. september 2009 - 06:18 #12
Efter en formatering kan data stadig hentes fra HD. det er næsten umuligt at genskabe noget når man har brugt Killdisk.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
02. september 2009 - 06:54 #13
det er så relevant, hvis harddisken f.eks. skal sælges. Men en inaktiv virus eller andet kan ikke bare genskabe sig selv.
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. september 2009 - 10:14 #14
virus/malware/m.m kan godt genskabe sig selv hvis de ligger i 1 af de 7-8 lag. Det er derfor man bruger killdisk det overskriver alle lagne. Og vista kan ikke gøre det killdisk gør. For killdisk tager mellem 7-8timer afhængig af hvor stor din hdd er.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
02. september 2009 - 14:41 #15
En virus kan ikke på magisk vis genopstå. Der skal ligge noget aktivt kode som vækker den. Desuden er der kun ét lag, som der kan genskabes data fra.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
02. september 2009 - 14:42 #16
Killdisk overskriver alle sektorer én gang (i hvert fald den i gratis-udgaven), og det er lige præcis det Vista gør.
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. september 2009 - 15:50 #17
Jeg har ikke sagt at de er magiske og vækker sig selv fra hinsides. Men en virus der ligger i f.eks lag 6 kan JO godt genskabe sig selv. Ved brug af en aktiv kode? doh. Og jeg ville tror ikke i et brøkdel af 1 sekundt at vista kommer i nærheden af den dybte.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
02. september 2009 - 15:52 #18
Hvor har du læst om de lag henne?
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
02. september 2009 - 18:17 #19
Hvis du kigger i studiebøgerne, så må du da indrømme, at det er lidt af en and, ikke?
Avatar billede b-and Novice
02. september 2009 - 19:00 #20
Så prøv og kig i studie bøgerne efter ordet spam - for det er dét der sker lige her…
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
02. september 2009 - 19:02 #21
Spam? Nu er det måske blevet forbudt at diskutere tekniske spørgsmål?