Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. september 2009 - 00:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk (NTFS) er pludselig blevet formatteret til GUID Partition table og Mac HFS partition - Hvordan reddes filsystem?

Jeg har en veninde som har en ekstern harddisk, som har været sat til en mac, hvor brugeren åbenbart er kommet til at vælge at initialisere disken. Disken kørte normalt NTFS eller FAT32 (ved det ikke men tror det må have været NTFS, et er en Western Digital 1TB).

Når den sættes i en windows XP PC, siger maskinen at det er en GPT-beskyttelsespartition som er på den, tidligere var det en alm. fat32 eller NTFS.

Jeg har prøvet med programmet TestDisk, som fortæller mig at disken indeholder en GUID-partitionstabel og en enkelt MAC HFS partition. Men TestDisk ser ikke ud til at finde nogen FAT32 eller NTFS partiitoner.

Tidligere indholdt den en Intel partitionstabel og enten en NTFS eller FAT32 som fyldte hele disken. Via programmet photorec kan jeg scanne den igennem og konstatere at der stadig ligger data på disken, men er det på nogen måde muligt at genskabe det oprindelige filsystem, eller er strukturen tabt?

Overvejede om man bare kunne lave partitionstabellel om til Intel-typen, og oprette en primær partition som fyldte hele disken ligesom før, og så få dataene frem igen, men jeg tør ikke rigtig rode med det uden at have et program som kan lave backup af det som ligger i forvejen, så jeg ikke smadrer noget yderligere...

Nogen gode råd? På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2009 - 00:32 #1
Avatar billede justrace Novice
16. september 2009 - 07:27 #2
Jeg vil have mine tvivl, da det ikke bare er en slettet og formatteret harddisk, men en harddisk der er reformatteret til et helt andet filsystem.
Når man sætter sådan en til en mac, vil mac'en jo spørge om den skal initialisere, og da det ikke er en mac-formatteret harddisk, vil den også spørge om formattering.

Tror du må indse at data er tabt.
Avatar billede justrace Novice
16. september 2009 - 07:29 #3
Det er heller ikke ret længe siden der var et spørgsmål magen til, men kan ikke lige finde det, og kan ikke huske udfaldet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. september 2009 - 18:12 #4
Tror det spiller nu ...

Brugte programmet R-Studio 5, scannede hele disken igennem, hvilket tog 1½ døgn, og den har fundet et FAT32 filsystem på 1 TB som jeg nu har mulighed for at restore filer fra. Så det er jo super...

justrace:
Nej, partitionering og formattering, sletter ikke data. den sletter oversigten, altså partitionstabellen, og måske filsystemet hvis man er uheldig. Oftest kan man bare oprette en slettet partition igen, og så har man filerne tilbage.
Avatar billede justrace Novice
17. september 2009 - 18:23 #5
Huskede du at købe en lotto i går? :)

Jo, det er jeg klar over, men når den bliver formatteret til et andet filsystem, var jeg ret sikker på det var slettet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. september 2009 - 18:37 #6
justrace:

EEH nej, dataene ligger stadig fysisk på disken - det er kun filsystemet den overskriver ved formattering...

Du tror vel ikke at den på de få sekunder en parititionering/formattering tager, kan nå at overskrive 1 TB data?
Avatar billede justrace Novice
17. september 2009 - 18:47 #7
Nu skrev jeg at "jeg var" ret sikker.

Men ved ikke hvordan du formatterer, for jeg har ikke prøvet at formattere en 1TB disk på få sek.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. september 2009 - 18:55 #8
Men du kan selv regne ud hvor mange timer det tager, hvis man skal lave en overskrivning af samtlige data på en 1 TB disk...
Er du inde i hvordan filsystemet og disk-adgangen i en PC fungerer?