Avatar billede smeeden Nybegynder
19. september 2009 - 09:06 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

pivottabel hjælp

Hej
Jeg ville gerne lave et diagram i mit excel ark, hved hjælp af pivottabel diagram. jeg har uploadet det her http://www.gratisupload.dk/download/33750/
det der er mit helt store problem er at den skal lave et punkt for hver månede og ikke hver dag. jeg har levet en hurtig skitse af hvordan det skal se inde i regnearket

Ps er nok ikke så meget online i dag
Avatar billede jesaca Praktikant
19. september 2009 - 10:39 #1
Du skal oprette en pivottabel, når den er lavet som anført herunder kan du lave et diagram.

Løsningen vil du kunne se uplodet på www.officekursus.dk/filer

Når pivottabellen er oprettet skal du fordele felterne som følger:

Dato feltet -->Rækkefelter
Beskrivelses feltet --> Kolonne etiketter
Meter feltet -->Data feltet

Når de er fordelt får du i række feltet vist alle datoerne, ligepræcist som det du ikke ønskede. MEN nu løses problemet.

Gruper nu dato feltet, det gøres således:
Højre klik på en af datoerne (ligemeget hvilken), vælg Grupper og vis detaljer -->Vælg grupper--> I den boks der kommer frem vælges Måned -->OK

Således har du grupperet dato feltet til måned.
Lav nu til sidst et pivotdiagram og di problem er løst.

Jeg håber det løse dit problem, ellers giv lyd fra dig.

/Jesper Staghøj
www.officekursus.dk
Avatar billede excelent Ekspert
19. september 2009 - 11:13 #2
Har ikke meget fidus til Pivottabeller,- måske fordi jeg ikke har set lyset endnu :-)

men anyway her får du en alternativ løsning:

http://pmexcelent.dk/graf2.xls
Avatar billede smeeden Nybegynder
20. september 2009 - 08:26 #3
hej og tak for hjælpen.
Jeg har nu kigget godt på begge jeres løsninger, og jeg ville sige det sådan at jesper's løsning virker til at være den letteste, men den har lagt alle månederne sammen, det ville sige at 07-08-09 er lagt sammen. Jeg håber at der er mulighed for at ændre det fordi så er det nok den letteste løsning for mig.
Excelent's løsning virkede lige som den skulle, men den er nok lidt svære for mig at huske.
Avatar billede excelent Ekspert
20. september 2009 - 08:56 #4
Må nok erkende at man godt kan få noget fornuftig ud af Pivottabeller, har kikket lidt på det og her er resultatet.

http://pmexcelent.dk/graf prøve_PM.xls
Avatar billede excelent Ekspert
20. september 2009 - 08:57 #5
Avatar billede excelent Ekspert
20. september 2009 - 09:04 #6
Avatar billede excelent Ekspert
20. september 2009 - 09:16 #7
Jeg må erkende at Jesper har foreslået den rette løsning, bortset fra dato delen, men det er nu let at rette.

16 klik på 15 sekunder så er den ged barberet
Avatar billede smeeden Nybegynder
20. september 2009 - 09:32 #8
Jeg har også siddet og rodet med det og fandt ud af at jeg bare skulle skrive år istedet for månede.

Det er godt nok let med pivottabel
Avatar billede jesaca Praktikant
20. september 2009 - 09:32 #9
Hej Smeeden,

Ja, jeg var ikke lige opmærksom på at det var data fodelt over 3 år, men du kan meget let lave en gruppering af datoerne til år også.

Du har nu gruppeet til måneder, ved at følge samme princip kan d også grupper til år.

Ønsker du kun at se data for en specifik periode kan du bruge filter knapperne (pilne)til at fravælge de år du ikke vil se på.

Giver det ikke mening, så skriv tilbage.

Og til Excelent,
Pivottabeller er geniale de glæder mig at du har set lyset heri, de kan stort set løse alt. Jeg plejer at udtrykke det således: "man  har et liv før pivottabeller, og et nyt liv efter..."

God dag til Jer begge.

/Jesper Staghøj
Avatar billede smeeden Nybegynder
20. september 2009 - 10:32 #10
tak for hjælpen til jer begge